Tuesday, November 19, 2013

ဝိသုဒၶိမဂ္ အ႒ကထာ မိတ္ဆက္

ိဝိသုဒၶိမဂ္ အ႒ကထာ မိတ္ဆက္


ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ နိကာယ္ငါးရပ္ ေဒသနာေတာ္တို႔အား အက်ဥ္း႐ံုးလုိက္ပါက “သီလ, သမာဓိ, ပညာ” ဟူေသာ က်င့္စဥ္သံုးပါး ရသည္။ ထိုေဒသနာေတာ္တို႔၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္သည္ကား နိဗၺာန္ျဖစ္သည္။ ၀ိသုဒၶိမဂ္ ေခၚ ၀ိသုဒၶိမဂၢအ႒ကထာသည္ နိကာယ္ငါးရပ္ႏွင အဖြင့္ အ႒ကထာက်မ္းမ်ား၏ အႏွစ္သာရကို စနစ္တက် အက်ဥ္းၿခံဳးကာ ေထရ၀ါဒနည္းအတိုင္း အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိ ျပထားသည့္ စင္ၾကယ္ျခင္းတည္းဟူေသာ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း က်င့္စဥ္က်မ္း (၀ိသုဒၶိ - စင္ၾကယ္ျခင္း + မဂၢ =လမ္း) ျဖစ္၏။ က်မ္းျပဳသူမွာ နိကာယ္ငါးရပ္၏ အဖြင့္အ႒ကထာ က်မ္းေပါင္းမ်ား စြာကို ျပဳစုခဲ့၍ ဗုဒၶမတညဳ (ျမတ္စြာဘုရား၏ အလိုေတာ္ကို သိသူ)ဟု တင္စား ေခၚဆိုခံရသူ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသမေထရ္ ျဖစ္သည္။ သီဟုိဠ္ႏိုင္ငံအႏုရာဓပူရၿမိဳ႕ မဟာ၀ိဟာရ ေက်ာင္းတိုက္မွ သံဃပါလမေထရ္၏ တိုက္တြန္း ပန္ၾကားခ်က္အရ သာသနာကၠရာဇ္ ၉၇၀ ခုႏွစ္၀န္းက်င္တြင္ ေရးသားျပဳစုခဲ့ျ ခင္း ျဖစ္သည္။


က်မ္းျပဳစုပံု


သီေလ ပတိ႒ာယ နေရာ သပေညာ, စိတၱံ ပညၪၥ ဘာ၀ယံ။ အာတာပီ နိပေကာ ဘိကၡဳ,ေသာ ဣမံ၀ိဇဋေယ ဇဋႏၲိ။ (သံ-၁-၂၃၊ သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္၊ ေဒ၀တာသံယုတ္၊ သတၱိ၀ဂ္၊ ဇဋာသုတ္)


“ပညာရွိသည္ သီလကို တည္၍ ပူပန္ေစမႈ(လံု႔လ )ရွိလွ်က္ ရင့္က်က္သည္ (ဆင္ျခင္ဉာဏ္ရွိသည္) ျဖစ္၍ စိတ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ပညာကိုလည္းေကာင္း ပြားေစေသာ္ ထိုရဟန္းသည္ ဤအ႐ႈပ္အေထြးကို ရွင္းႏိုင္ေပ၏။” ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာသည္ သဂါထာ၀ဂၢ သံယုတ္ပါဠိေတာ္လာ အထက္ပါ ဂါထာအားမူတည္၍ သီလ, သမာဓိ, ပညာဟူေသာ သိကၡာသံုးရပ္ကို အက်ယ္တ၀င့္ ဖြင့္ဆိုထားသည့္ “အ႒ကထာ” ျဖစ္သည္။ သီဟိုဠ္ဘာသာျဖင့္ ရွိေနေသာ နိကာယ္ငါးရပ္၏ ေရွးအ႒ကထာေဟာင္းမ်ားကို ကိုးကား အႏွစ္ထုတ္ကာ ဖြင့္ဆိုထားျခင္း ျဖစ္၍ ေနာင္တြင္ နိကာယ္တစ္ခုစီ၏ အ႒ကထာက်မ္းမ်ား ျပဳစုေသာအခါ အက်ယ္ကို ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာတြင္ ၾကည့္ရန္ ျပန္လည္ ရည္ၫႊန္းေလ့ရွိသည္။


သီလ, ဓုတင္, အလံုးစံုေသာ ကမၼ႒ာန္း၊ စ႐ိုက္အစီအရင္ႏွင့္ တကြေသာ စ်ာန္ သမာပတ္အက်ယ္ကို လည္းေကာင္း၊ အလံုးစံုေသာ အဘိညာဥ္, ပညာကို ေပါင္း၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္၊ ခႏၶာ, ဓာတ္, အာယတန, ဣေႁႏၵ, အရိယသစၥာ ေလးပါးတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ ေကာင္းစြာ စင္ၾကယ္၍ နက္နဲသိမ္ေမြ႕ေသာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ေဒ သနာ၊ ပါဠိေတာ္အစဥ္လာက မလြတ္ေသာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာပြား မ်ားနည္းတို႔အား ၀ိသုဒၶိမဂ္က်မ္းတြင္ ျပည့္စံု စင္ၾကယ္စြာ ဆိုအပ္ခဲ့ၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤအ႒ကထာတြင္ အပိုထပ္မံ၍ စိစစ္ျခင္း မျပဳေတာ့။ (သုတၱႏၲနိကာယ္ ေလးရပ္ အ႒ကထာမ်ား၏ က်မ္းဦးအဖြင့္အ မွာစာမ်ား)


ထို႔အျပင္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုရာတြင္ ရွင္မဟာကႆပစေသာ မေထရ္ႀကီးမ်ား၏ အစဥ္အဆက္ မဟာ၀ိဟာရ ေက်ာင္းတိုက္တြင သီတင္းသံုးၾကေသာ မေထရ္ႀကီးမ်ား၏ ေဒသနာနည္းကိုမွီကာ အျခားေသာ ဂိုဏ္းမ်ား၏ အယူ၀ါဒႏွင့္ မေရာေထြးေစပဲ စင္ၾကယ္စြာ ဖြင့္ဆိုထားပါသည္ဟု က်မ္းျပဳဆရာက မိန္႔ဆိုခဲ့သည္။ ထိုေခတ္က သီဟိုဠ္ႏိုင္ငံတြင္ အဘယဂီရိေက်ာင္း, ေဇတ၀န္ေက်ာင္းတိုက္တို႔တြင္ ေထရ၀ါဒက်မ္းစာမ် ားအျပင္ အျခားေသာ ေ၀တုလႅဂိုဏ္း, ဓမၼ႐ုစိဂိုဏ္းတို႔မွ က်မ္းစာမ်ားႏွင္ ့ မဟာယာနက်မ္းစာမ်ားကိုပါ ေရာေႏွာ သင္ၾကား ပို႔ခ်လွ်က္ရွိၾ က၏။ ၀ိသုဒၶိမဂ္က်မ္းတြင္ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီ မေထရ္တို႔၏ အယူႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ အယူ၀ါဒကြဲမ်ားအားလည္း အလ်ဥ္းသင့္သလို ေဖာ္ထုတ္ကာ အက်ိဳးအေၾကာင္းႏွင့္တကြ ေခ်ဖ်က္ထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နိကာယ္ငါးရပ္ အႏွစ္သာရအား ထုတ္ႏႈတ္၍ ေထရ၀ါဒနည္းအရ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိ ုထားျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ လက္စြဲက်မ္းတစ္ဆူဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည္။


က်မ္းဖြဲ႔စည္းပံု


၀ိသုဒၶိမဂ္က်မ္းသည္ အ႐ြယ္ပမာဏအားျဖင ၅၈ ဘာဏ၀ါရရွိ၍ အခန္းေပါင္း ၂၃-ခန္း ပါ၀င္သည္။ (မရပ္နားပဲ တႀကိမ္တည္း႐ြတ္ဆ ိႏိုင္ေသာ ပမာဏအား တစ္ဘာဏ၀ါရဟုေခၚ၍ အကၡရာအလံုးေရ ရွစ္ေထာင္ရွိသည္။) မဇၩိမနိကာယ္ မူလပဏၰာသပါဠိေတာ္၊ ၾသပမၼ၀ဂ္၊ရထ၀ိနီတသုတ္ (မ-၁-၂၅၂) တြင္လာေသာ ၀ိသုဒၶိ (စင္ၾကယ္ျခင္း) ၇-ပါး အစီအစဥ္ျဖင့္ က်မ္းကိုေရးသားျ ပဳစုထား၍ ၀ိသုဒၶိမဂၢဟု ေခၚျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။


အခန္း ၁ ႏွင့္ ၂ တြင္ သီလအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ႏွင့္တကြ ဓုတင္ ၁၃-ပါးအား အက်ယ္ဖြင့္ဆိုထား၏။ သီလ၀ိသုဒၶိ (အက်င့္စင္ၾကယ္ျခင္း) အပိုင္းျဖစ္သည္။


အခန္း ၃ မွ ၁၁ အထိ အခန္းမ်ားမွာ ကမၼ႒ာန္း ၄၀ အား အက်ယ္ျပဆိုထားသည့္ စိတၱ၀ိသုဒၶိ (စိတ္စင္ၾကယ္ျခင္း) အပိုင္းျဖစ္သည္။ ေရွးဦးစြာ ႀကိဳတင္ဖယ္ရွားထားရမည့္ ပလိေဗာဓ ေခၚ သမာဓိဘာ၀နာ၏ အေႏွာက္အယွက္၁၀-ပါး, ကမၼ႒ာနာစရိယဆရာ, စ႐ိုက္အလိုက္ ကမၼ႒ာန္းေပးျခင္ း, စ်ာန္သမာပတ္မ်ား ရသည့္တိုင္ သမာဓိဘာ၀နာ ပြားမ်ား အားထုတ္နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ဖြင့္ဆိုထားသည္။


အခန္း ၁၂ ႏွင့္ ၁၃ တြင္ သမာဓိဘာ၀နာကို ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ ပြားမ်ားပါက ရရွိလာႏိုင္မည့္ ဣဒၶိ၀ိဓ (တန္ခိုးဖန္ဆင္း မႈအမ်ိဳးမ်ိဳး)ႏွင့္ အဘိညာဥ္ (ထူးေသာအသိဉာဏ္)အေၾကာင္းတို႔အား ဖြင့္ဆိုထားသည္။


အခန္း ၁၄ မွ ၁၇ အထိတြင္ ပညာ၏ အေျခခံျဖစ္ေသာ ခႏၶာ, အာယတန, ဓာတ္, ဣေႁႏၵ, သစၥာ, ပဋိစၥသမုပၸါဒ္တို႔၏ သေဘာတရားကို ရွင္းလင္းထားသည္။ ေရွ႕အခန္းမ်ားတြ င္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ သီလ၀ိသုဒၶိႏွင့္ စိတၱ၀ိသုဒၶိႏွစ္ပါးသည္ သစ္ပင္၏ အျမစ္ (မူလ) ႏွင့္တူ၏။ ပညာ၏ အေျခခံေျမလႊာ (ပညာဘူမိ) ႏွင့္တူေသာ ခႏၶာ, အာယတန စသည္တို႔အား နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ ေမးျမန္းသင္ယူေလ့က်က္ပါက ထိုေျမလႊာေပၚတြင္ အပင္၏ ကိုယ္ထည္ (သရီသ) ႏွင့္တူသည့္ ဒိ႒ိ၀ိသုဒၶိစေသာ က်န္အဆင့္ျမင့္ ၀ိသုဒၶိတရားမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေ ပမည္။ စာသိ, သေဘာတရားသိအားျဖင့္ သိအပ္သည္တို႔ကို ပိုင္းျခားသိျခင ္း (ဉာတပရိညာ) အပိုင္းဟုလည္း ေခၚႏိုင္သည္။


ေနာက္အခန္းမ်ားတြင္ စာသိ, သေဘာတရားသိမွသည္ ကိုယ္တိုင္ ႐ႈမွတ္ပြားမ်ားဆင္ျခင္၍ သိေသာ အသိသို႔ ကူးေျပာင္းရန္ နည္းနိႆယမ်ားကို ေဖာ္ျပထားသည္။ အခန္း ၁၈တြင္ နာမ္႐ုပ္တရားတို႔ကို ပိုင္းျခားသိျမင္ေသာ ဒိ႒ိ၀ိသုဒၶိ (အျမင္စင္ၾကယ္ျခ င္း)၊ အခန္း ၁၉ တြင္ နာမ္႐ုပ္တရားတို႔၏အေၾကာင္းတရားကို သိျမင္ေသာ ကခၤါ၀ိတရဏ ၀ိသုဒၶိ (ယံုမွားျခင္းလြန္ေျမာက္၍ စင္ၾကယ္ျခင္း)၊ အခန္း ၂၀ တြင္ ႐ုပ္နာမ္တရားတို႔အား အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱဟု လကၡဏာေရးသံုးပါးတင္၍ ႐ႈမွတ္ေသာ သမၼာသနဉာဏ္, မဂ္တုစေသာ ၀ိပႆနာညစ္ညဴးေၾကာင္းတရား, မဂၢါမဂၢဉာဏဒႆန ၀ိသုဒၶိ (လမ္းမွန္လမ္းမွ ားသိျမင္၍ စင္ၾကယ္ျခင္း)၊ အခန္း ၂၁ တြင္ ျဖစ္ပ်က္ျမင္သည့္ ဥဒယဗၺယဉာဏ္မွသည္ မဂ္တရားႏွင့္ေလ်ာ္ေသာ အႏုေလာမဉာဏ္, ပဋိပဒါဉာဏဒႆန ၀ိသုဒၶိ (အက်င့္လမ္းမွန္ ကို သိျမင္စင္ၾကယ္ျခင္း)တို႔ကို ဖြင့္ျပထားသည္။


အခန္း ၂၂ ဉာဏဒႆန၀ိသုဒၶိနိေဒၵသတြင္ ေသာတာပတၱိမဂ္, သကဒါဂါမိမဂ္, အနာဂါမိမဂ္,အရတၱမဂ္ဟူေသာ မဂ္ေလးပါး, ေဗာဓိပကၡာယတရား ၃၇-ပါး, မဂ္ဉာဏ္တို႔က အသီးသီးပယ္သတ္ေသာ ကိေလသာ, သံေယာဇဥ္စေသာ တရားမ်ားအား ဖြင့္ျပသည္။


အခန္း ၂၃ ပညာဘာ၀နာ အာနိသံသနိေဒၵသအခန္းတြင္ ပညာဘ၀နာ၏ အက်ိဳးရလဒ္ျဖစ္ေသာ ဖလသမာပတ္, နိေရာဓသမာပတ္ႏွင့္ နိဗၺာန္တရားတို႔ကို ရွင္းလင္းေဖာ္ျပ ထားသည္။


၀ိသုဒၶိမဂၢမဟာဋီကာ


၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာက်မ္း၏ ခက္ခဲေသာအနက္မ်ားကို အဖြင့္ဆိုသည့္ ပရမတၳမၪၨဴသာ (၀ိသုဒၶိမဂ္မဟာဋီကာ) က်မ္းကို ဒုတိယအ႒ကထာဆရာဟု တင္စားခံရသည့္ အရွင္ဓမၼပါလမေထရ ္ ေရးသားျပဳစုခဲ့သ ည္။ ၀ိသုဒၶိမဂ္၌ ပယ္ထားေသာ အခ်က္အလက္တို႔႔၏ က်မ္းစာ, က်မ္းျပဳပုဂၢိဳလ ္၏အမည္, ဂိုဏ္းစသည္တို႔ကို မဟာဋီကာက်မ္းက အတိက် ေဖာ္ထုတ္ျပထားသည္။ အရွင္မဟာနာမေထရ္ ေရးသားျပဳစုေသာ သဒၶမၼပကာသနီ (ပဋိသမၻိဒါမဂၢပါ ဠိေတာ္၏ အဖြင့္ အ႒ကထာ) က်မ္းတြင္ ၀ိသုဒၶိမဂ္အဆိုအခ်ိဳ႕အား ေ၀ဖန္ထားသည္မ်ားရွိရာ၊ အရွင္ဓမၼပါလက မဟာဋီကာတြင္ ျပန္လည္ ေခ်ပေရးသားထားသည္။ အရွင္ဓမၼပါလသည္ မဟာဋီကာတြင္ ေနရာအေတာ္မ်ားမ် ား၌ ယုတၱိေဗဒနည္းမ်ားသံုး၍ ေ၀ဖန္တတ္သည္။ ထိုေခတ္က အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ထင္ရွားခဲ့သည့္ ႏ်ာယ, ၀ိေသသိက, သခ်ၤ, ေယာဂ, မီမံသ, ေ၀ဒႏၲစေသာ ဒႆနဂိုဏ္း ၆-ဂိုဏ္းတို႔၏ အယူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ လည္း စိတ္၀င္စားဖြယ္ ႏိႈင္းယွဥ္ေဆြးေႏြးထားသည္။ သို႔ေသာ္ ၀ိသုဒၶိမဂ္က်မ္းတြင္ကဲ့သို႔ ပံု၀တၳဳမ်ားျဖင္ တန္ဆာဆင္၍ ေရးသားျခင္းမျပဳ ခဲ့ေပ။


ဘာသာျပန္က်မ္းမ်ား


၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာအား ျပည္ဆရာေတာ္ အရွင္ေမဓာလကၤကာရက“ပါဠိတစ္ခ်က္-ျမ န္မာတစ္ခ်က္”တြဲ၍ နိႆယဘာသာျပန္ခဲ့ သည္။ က်ိဳက္ထိုၿမိဳ႕ဘုရားသံုးဆူဆရာေတာ္ အရွင္နႏၵမာလာသည္ “၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာ ျမန္မာျပန္က်မ္း ”ဟူေသာအမည္ျဖင့္ ျမန္မာဘာသာ သက္သက္ျဖင့္ ေရးသားခဲ့ဖူးသည္။ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရား ေရးသားျပဳစုခဲ့ေ သာ “၀ိသုဒၶိမဂ္ျမန္မာျပန္” က်မ္းမွာ ထင္ရွား အသံုးမ်ားသည္။ ေညာင္ေလးပင္ေတာရဆရာေတာ္ ရွင္အရိယ၏ “၀ိသုဒၶိမဂ္အရသာ”,ဆရာဦးေသာ္ဇင္၏ “၀ိသုဒၶိမဂ္”တို႕သည္ ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာအား အက်ဥ္းၿခံဳး ဘာသာျပန္ထားေသာ က်မ္းမ်ားျဖစ္သည ္။


၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာအား ဆရာဦးေဖေမာင္တင ္က“The Path of Purity”ဟူေသာအမည္ျဖင့္ အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ ဆိုကာ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ ပါဠိက်မ္းစာအသင္း (PTS) က ၁၉၂၂-ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ေနာင္တြင္ ထပ္မံပံုႏွိပ္ျခင္းမျပဳေတာ့၍ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး ရဟန္းေတာ္ ဘိကၡဳဉာဏေမာဠိက မိမိကိုယ္တိုင္ အသံုးျပဳရန္ မွတ္စုသေဘာအျဖစ္ ဘာသာျပန္ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ျပန္လည္ တည္းျဖတ္ကာ “The Path of Purification” ဟူေသာအမည္ျဖင့္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ ဗုဒၶဘာသာပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ေရးအသင္း (BPS) က ၁၉၅၆-ခုႏွစ္တြင္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။


၀ိမုတၱိမဂၢအ႒ကထာ


၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာကဲ့သို႔ပင္ သီလ, သမာဓိ, ပညာကို အက်ယ္ဖြင့္သည့္ က်မ္းတစ္ေစာင္ ၀ိသုဒၶိမဂ္ထက္ ေစာ၍ ေပၚထြန္းခဲ့ဖူးသ ည္။ အရွင္ဥပတိႆမေထရ္ ျပဳစုေသာ “၀ိမုတၱိမဂ္အ႒ကထာ” က်မ္းျဖစ္သည္။ ၀ိမုတၱိမဂ္က်မ္းမွ အခ်က္အခ်ိဳ႕အား ၀ိသုဒၶိမဂ္တြင္ ရွင္ဗုဒၶေဃာသက ဧကေစၥ၀ါဒ (အခ်ိဳ႕၏ အယူအဆ) ဟူ၍ ပယ္ဖ်က္ခဲ့၍ မဟာဋီကာ ဆရာက ထိုအခ်က္တို႔သည္ အရွင္ဥပတိႆျပဳစု ေသာ ၀ိမုတၱိမဂ္က်မ္းမွ ျဖစ္သည္ဟု ေဖာ္ထုတ္ျပသည္။ ၀ိမုတၱိမဂ္အ႒ကထာ လာအယူအဆအခ်ိဳ႕သည အဘယဂီရိ၀ါသီတို႔၏အယူမ်ားျဖစ္သည္ဟ မဟာဋီကာဆရာက ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ၀ိမုတၱိမဂ္အ႒ကထာက်မ္းသည္ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး တိမ္ျမဳတ္ေန၍ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၅၀၅-ခုႏွစ္တြင္ သံဃပါလမည္ေသာ ရဟန္းေတာ္က တ႐ုတ္ဘာသာ ျပန္ဆိုထားသည့္မူကို ျပန္လည္ေတြ႔ရွိရသည္။ ၁၉၆၁-ခုႏွစ္တြင္ အရွင္ေသာမေထရ္ႏွင့္ အရွင္ေခမိႏၵတို႔က “Path of Freedom”ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ဘာသာျပန္ကာ သီရိလကၤာႏိုင္ငံကိုလံဘိုၿမိဳ႕တြ င္ ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။


၀ိသုဒၶိမဂ္ႏွင့္ ၀ိမုတၱိမဂ္က်မ္းႏွစ္ေစာင္၏ ႏိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္ခ်က္မ်ားအား P.V. Bapat ေရးသားသည့္ Vimutti Magga and Visuddhi Magga – A Comparative Study ႏွင့္ မဟာစည္ဆရာေတာ္, အနီးစခန္းဆရာေတာ္, တိပိဋကဓရဓမၼဘ႑ာဂါရိကဆရာေတာ္ ဦး၀ိစိတၱႏွင့္ တိပိဋကပါဠိ-ျမန္ မာအဘိဓာန္က်မ္းျပဳ ဆရာေတာ္ ဦးသီလာနႏၵတို႔ စုေပါင္းျပဳစုခဲ ့ၾကေသာ “၀ိသုဒၶိမဂၢနိဒါနကထာ”(၀ိသုဒၶိမဂ္ျမန္ မာျပန္နိဒါန္း)တြင္ ဖတ္႐ႈႏိုင္သည္။


ဧရာ (မႏၲေလး)


စာၫႊန္း ၁။ မဟာစည္ဆရာေတာ္ - ၀ိသုဒၶိမဂ္ျမန္မာျပန္ ႏွင့္ နိဒါန္း ၂။ Bhikkhu Ñānamoli – The Path of Purification ၃။ U Pe Maung Tin – The Path of Purity ၄။ အရွင္ေကလာသ - ဗုဒၶစာေပ က်မ္းျပဳပုဂၢိဳလ ္မ်ား ၅။ အရွင္ေကလာသ- ၀ိမုတၱိမဂၢပါဠိမူ ၆။ P.V. Bapat – Vimuttimagga and VisuddhiMagga – A Comparative Study ၇။ Bhikkhu Anālayo – The Treatise on The Path ofLiberation and the Visuddhi Magga


No comments:

Post a Comment

"ဟိတ္”ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ အ႐ွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ အေျချပဳပဌာန္းကိုဖတ္ရင္း နားမလည္ဘူးျဖစ္ေနတယ္ ပာိတ္ ဆိုတာ ဘာကိုေျပာတာလဲ ဘု၇ား ။ ေႏြးေႏြးေအာင္ ( ေနျပည္ေတာ္ ) ဘာသာေရး အေမးအေျဖကို တကယ္တမ္းေတာ့ မေျဖခ်င္ပါဘူး။ ဘာသာေရး အေမးအေျဖဆိုတာက ပညာရွင္ၾကီးမ်ားရဲ့ အရာလို႔ ယုံၾကည္ထားမိလို႔ပါ။ အခုေတာ့ ေျဖရေတာ့မယ္။ ေျပာျပရေတာ့မယ္။ ကိုယ္ေပးလိုက္တဲ့ စာအုပ္ကို ဖတ္ေနတယ္ဆိုေတာ့လည္း ကိုယ့္တာဝန္နဲ႔ မကင္းဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ဘာသာေရး စာေတြဖတ္တယ္ဆိုေတာ့လည္း ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဝမ္းသာရမွာပါ။ အသိတစ္ေယာက္ကို ေျပာျပတယ္လို႔ပဲ သေဘာထားလိုက္ေပါ့ ဟိတ္ဆိုတာကို နားမလည္းဘူးဆိုေတာ့ ''ေဟတု ပစၥေယာ'' ဆိုတဲ့ ဟိတ္ကိုေျပာတာထင္တယ္။ ေဟတု ဆိုတဲ့ ပါဠိကို ျမန္မာတို႔က ဟိတ္ လို႔ ျမန္မာသံနဲ႔ ေခၚလိုက္ၾကတယ္ ကုသလဆိုတဲ့ ပါဠိကို ကုသိုလ္ ေျပာသလိုမ်ိဳးေပါ့ ။ အဓိပၸါယ္က ေဟတု (ဟိတ္) ဆိုတာ ျမန္မာလို အေၾကာင္းတရား လို႔ေျပာတာပါ။ အေၾကာင္းတရားဆိုတာ ဘာကိုျဖစ္ေစတတ္တဲ့ အေၾကာင္းတရားလည္းဆိုေတာ့ သာမာန္အားျဖင့္ ကုသိုလ္ နဲ႔ အကုသိုလ္ သို႔မဟုတ္ ေကာင္းတာ နဲ႔ မေကာင္းတာကို ျဖစ္ေစတတ္ အေၾကာင္းတရားကို ေဟတု ဟိတ္လို႔ေခၚတာပါ။ အဲဒီ ဟိတ္ကလည္း (၆)မ်ိဳးရွိပါတယ္၊ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ နဲ႔ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟ ပါ ေရွ႔သုံးပါးက အကုသိုလ္ မေကာင္းက်ိဳးကို ျဖစ္ေစတတ္ျပီး ေနာက္သုံးပါးကေတာ့ ကုသိုလ္ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္ေစတတ္တဲ့ တရားပါ။ အဲဒါကိုပဲ ဟိတ္(၆)ပါးလို႔ေခၚျပန္ပါတယ္။ ေလာဘကို လိုခ်င္ျခင္း တပ္မက္ျခင္းလို႔ ဆိုရင္ အေလာဘကို မလိုခ်င္ျခင္း မတပ္မက္ျခင္းလို႔ ဆိုရမွာပါ ။ လိုခ်င္ တပ္မက္ျခင္း မရွိတဲ့သူအတြက္ ေပးကမ္းျခင္း စြန္႔လႊတ္ျခင္းဆိုတဲ့ စာဂ တရား သို႔မဟုတ္ ဒါနတရားဟာ အလိုလိုျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္း ရွိသူအတြက္ကေတာ့ သူတစ္ပါး ၾကီးပြါးခ်မ္းသာတာကို မနာလို မရႈစိတ္ ျဖစ္ျခင္း ဣႆာ ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္းမ်ားကို တြန္႔တိုျခင္း ႏွေျမာျခင္း မစၦရိယ ။မစၦရိယဆိုလို႔ တဆက္တည္း ေျပာလိုက္ပါဦးမယ္ ၊ စကားစပ္လို႔ မစၦရိယကလည္း (၅)ပါးရွိတယ္၊ ၁။ အာဝါသ မစၦရိယ ၂။ လာဘ မစၦရိယ ၃။ ကုလ မစၦရိယ ၄။ ဝဏၰ မစၦရိယ ၅။ ဓမၼ မစၦရိယ အာဝါသ မစၦရိယ - မစၦရိယကေတာ့ အေပၚမွာေျပာခဲ့တဲ့ အတိုင္းမွတ္ျပီး အာဝါသ ဆိုတာက ေနရာ ၊ ေနရာထိုင္ခင္းနဲ႔ ပါတ္သက္ျပီး ႏွေျမာတြန္႔တိုတာကို ေျပာတာပါ။ တိုက္ေတြ ျခံေတြကို မဆိုထားနဲ႔ အယုတ္ဆုံး ပြဲၾကည့္လို႔ ကိုယ့္ဖ်ာမွာ သူမ်ား ထိုင္မွာစိုးလို႔ ေျခေထာက္ကို ကားႏိုင္သမွ် ကားျပီးထိုင္တာဟာလည္း မစၦရိယ ပါပဲ အာဝါသ မစၦရိယေပါ့။ အဲ့လို မဟုတ္ဘဲ ေအာ္… သူလည္း ထိုင္ပါေစ ဆိုျပီး ေနရာေလး ေပးလိုက္ရင္ အာဝါသ ဒါန ေနရာထိုင္ခင္း အလွဴျဖစ္သြားမွာေပါ့။ လာဘ မစၦရိယ -လာဘ္ရျခင္း၌ ႏွေျမာတြန္႔တိုျခင္း ၊ သူမ်ားရမည့္ အခြင့္ေရးေကာင္းေတြကို လက္လႊတ္ေအာင္ ဆုံးရႈံးေအာင္ ပ်က္စီးေအာင္ ၾကံစည္ ေျပာဆို လုပ္ေဆာင္တဲ့ သူဟာ လာဘ မစၦရိယ ျဖစ္သူပါ။ ကုလ မစၦရိယ- ကုလ ဆိုတာက အမ်ိဳးပါ ဒါေပးမယ့္ ေဆြးမ်ိဳးေတာ္တဲ့ အမ်ိဳးကိုသာ ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ ရဟန္းေတာ္မ်ားဆို ဒကာ ဒကာမ၊ လူမ်ားဆို ဟိုသူငယ္ခ်င္းကို ဒီသူငယ္ခ်င္းနဲ႔ မိတ္ဆက္မေပးႏိုင္တာ မိတ္ဆက္ေပးလိုက္ရင္ သူက ကိုယ့္ထက္ ဟိုသူငယ္ခ်င္းကို ပိုျပီးခင္မင္ ရင္ႏွီးသြားမွာ စိုးတာမ်ိဳး အယုတ္ဆုံး ကိုယ္ခ်စ္သူက သူငယ္ခ်င္း ေကာင္ေလး ေကာင္မေလးေတြနဲ႕ စကားေျပာတာကို '' ေနာက္ကို သူနဲ႔ စကားမေျပာနဲ႔ ေရာေရာေႏွာေႏွာ မေနနဲ႔ မၾကိဳက္ဘူး" ဆိုတာေတြဟာ မစၦရိယရဲ့ အစြမ္းေလးေတြပါ ကုလ မစၦရိယ ေပါ့ ။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ အဲဒီလို မစၦရိယ ေလးျဖစ္မွ ခ်စ္တယ္ထင္ျပန္ပါတယ္တဲ့။ ဝဏၰ မစၦရိယ- ဝဏၰ ဆိုတာ ရုပ္အဆင္းကို ေျပာတာပါ၊ ကိုယ္လွတာေခ်ာတာကို သူမ်ားၾကည့္ရင္ သေဘာက်ေပမယ့္ ၾကည့္တဲ့လူက ကိုယ့္ေက်ာ္ျပီး ဟိုဘက္က ကိုယ့္ထက္ ေခ်ာတဲ့လွတဲ့သူကို ၾကည့္ေနရင္ စိတ္က ဟိုကအလွေပၚမွာ ႏွေျမာတြန္႔တိုတာမ်ိဳးေပါ့ ဥပမာ ေဒဝဒတ္ေလာင္းဟာ ဘဝတစ္ခုမွာ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္ျပီး ဆင္ျဖဴေတာ္ၾကီးစီး တိုင္းခန္းလွည့္လည္ေတာ့ လူေတြက ဆင္ျဖဴေတာ္ၾကီး လွေၾကာင္း ယဉ္ေၾကာင္း ေျပာလို႔ သူလိုရွင္ဘုရင္ကိုေတာ့ မေျပာပဲ ဆင္ကိုေျပာရမလားဆိုျပီး ဆင္ျဖဴေတာ္ကို သတ္လိုက္တဲ့ အျဖစ္ဟာ ဝဏၰ မစၦရိယေပါ့ ။ ဓမၼ မစၦရိယ- ဒီဓမၼ မစၦရိယက ေတာ္ေတာ္ေလး ဆန္းတဲ့ မစၦရိယပါပဲ ၊ ကိုသိထားတဲ့ အသိပညာ ဗဟုသုတေတြကို သူမ်ားကို ေျပာမျပခ်င္တာ သူမ်ားသိသြားမွာ စိုးတာ၊ ဓမၼ မစၦရိယ ျဖစ္တဲ့လူဟာ သာမန္ပုဂၢိဳလ္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး အသိပညာ သိုု႔မဟုတ္ ဗဟုသုတ ရွိတဲ့လူေတြသာ အျဖစ္မ်ားလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေျပာမ်ားၾကတယ္ေလ " သိခ်င္ရင္ ဝယ္ဖတ္" တို႔ " ဆရာသား ခ်န္တယ္ " တို႔ ဆရာသားခ်န္တယ္ ဆိုလို႕ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ လကၡဏာေတာ္ေတြကို သတိရမိတယ္ ျမတ္စြာဘုရား ပါရမီျဖည့္စဉ္တုန္းက သူဆရာျဖစ္တဲ့ ဘဝတိုင္းမွာ တပည့္ေတြကို ပညာသင္ေပးတဲ့ အခါ ဆရာသား မခ်န္ပဲ ပညာကုန္ သင္ေပးတဲ့ ေကာင္းမႈ႕ေၾကာင့္ ဘုရားျဖစ္တဲ့ ဘဝမွာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ့ ေျခေထာက္ေတာ္မ်ားဟာ သာမန္လူေတြလို ေနာက္ေျခသလုံးမွာဘု ထြက္ ေရွ႕ကအရိုးထြက္ မေနပဲ ဧဏီ သားေကာင္လို အသားဆိုင္ဟာေရွ႕ေနာက္ညီမွ်ျပီး ေျပျပက္ေခ်ာေမႊ႕တဲ့ ( ဧဏီဇဃၤတာ) လကၡဏာေတာ္ တစ္ခုအေနနဲ႔ အက်ိဳးေပးတာပါတဲ့ တနည္းအားျဖင့္ ဒါဟာ ဓမၼ မစၦရိယ ကင္းျခင္းရဲ့ အက်ိဳးလို႔ ေျပာရင္လည္း မမွားပါဘူး။ ေဒါသ - စိတ္ဆိုး စိတ္ေကာက္ မုန္းတီးျခင္းဆိုရင္ အေဒါသ ကေတာ့ စိတ္မဆိုး စိတ္မေကာက္ ခ်စ္ခင္ျခင္း ေမတၱာတရားေပါ့ ။လူအမ်ားစုက ေမတၱာရွိတယ္ ေမတၱာထားတယ္လို႔ အေျပာမ်ားၾကေပမယ့္ အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာတာကိုေတာ့ တစ္ခါမွ မၾကားဖူးပါဘူး။ အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာမယ္ဆိုလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေခတ္မွာ မိုက္တယ္ ဆိုတဲ့စကားေတာင္ ေကာင္းတယ္ သေဘာက်တယ္ ႏွစ္သက္တယ္ လက္ခံတယ္ ဆိုတဲ့သေဘာ အဓိပါၸယ္အေနနဲ႔ သုံးေနတယ္ဆိုေတာ့ ေမတၱာကို ညႊန္းဆိုတဲ့ အေဒါသကိုလည္း ေမတၱာထားတယ္ ေမတၱာရွိတယ္ အစား အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာရင္ ရမွာပါ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ အေဒါသဆိုတာ ေမတၱာကိုေျပာတာျဖစ္လို႔ပါ။ ေမာဟ - အမွန္ကို မသိျခင္း ဆိုေတာ့ အေမာဟက အမွန္ကိုသိျခင္း ပညာေပါ့ အဲဒီ ပညာကို တစ္လုးံခ်င္း အဓိပၸါယ္က ပ- အမ်ိဳးမ်ိဳး ၊ ညာ- သိတယ္။ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို သိျခင္း ပညာ ၊ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို အမ်ိိဳးမ်ိိိဳး ဘက္ေပါင္းစုံက သိတာ ပညာပါ ။ တစ္ဖက္သက္ အျမင္ရွိတာမ်ိဳးကို ပညာလို႔ေခၚလို႔မရပါဘူး၊ ေမာဟ ဆိုတဲ့ အမွန္ကို မသိျခင္းျဖစ္လာျပီဆိုရင္ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘလည္း ျဖစ္လာႏိုင္သလို ေဒါသလည္း ျဖစ္လို႔ လြယ္သြားပါျပီ။ ဥပမာေလး တစ္ခုေျပာျပပါ့မယ္ တစ္ခါက လူတစ္ေယာက္ ျမစ္ထဲေျမာျပီး ကၽြန္းေပၚေရာက္သြားတယ္ ကၽြန္းေပၚမွာ လူတစ္ေယာက္ဟာ ဦးေခါင္းေပၚမွာ သင္တုန္းစက္ၾကီးရဲ့ လွီးျဖတ္တဲ့ဒဏ္ကို ဆင္းရဲစြာခံစားေနရပါတယ္။ အဲဒီ သင္တုန္းစက္ၾကီးကို ၾကာပန္းၾကီး ပန္ထားတယ္ ထင္ျပီး မရမက ေတာင္းျပီး သူေခါင္းမွာပန္ပါတယ္ ။ ေခါင္းေပၚေရာက္ေတာ့ သူထင္သလို ၾကာပန္းမဟုတ္ဘဲ သင္တုန္းစက္ၾကီး ျဖစ္ေနျပီး အဲ႔ဒီသင္တုန္းစက္ လွီးျဖတ္တဲ့ဒဏ္ကို သူဟာ ဆင္းရဲစြာ ခံရပါတယ္တဲ့ ။ သင္တုန္းစက္မွန္း မသိလို႔ လိုခ်င္ခဲ့တာပါ တနည္းအားျဖင့္ အမွန္ကို မသိျခင္း ေမာဟေၾကာင့္ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘျဖစ္တာပါ ။ ေနာက္ဥပမာ တစ္ခုေျပာပါဦးမယ္ စာေတာ့ နည္းနည္းရွည္သြားျပီထင္တယ္။ တစ္ရက္မွာ စိတ္က်န္းမာေရး ပါရဂူဆရာဝန္ၾကီး ေဆးရုံထဲမွာ လွည့္လည္ေတာ့ လူနာတစ္ေယာက္က ဆရာဝန္ၾကီးကို မၾကားဝံ႕ မနာသာ စကားမ်ားနဲ႔ ဆဲတယ္။ ဒါကို ဆရာဝန္ၾကီးက စိတ္မဆိုးပဲ ျပဳံးေနတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ? ဆရာဝန္ၾကီးက ဒီလူဟာ စိတၱဇ ေဝဒနာသည္မွန္း သိလို႔ပါ။ေရာဂါသည္ရဲ့ အေျခေနမွန္ကို သိလို႔ပါ။ အကယ္၍ ဆရာဝန္ၾကီးက ဒီလူအေၾကာင္း မသိဘူးဆိုရင္ ဆရာဝန္ၾကီး စိတ္ဆိုးေဒါသ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ အဲသလိုပါပဲ အမွန္ကို မသိျခင္းေမာဟက စိတ္ဆိုျခင္း ေဒါသ ၊ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘ ျဖစ္ႏိုင္သလို ဆရာဝန္ၾကီးလို ေဝဒနာသည္ရဲ့ အေၾကာင္းမွန္ကို သိျခင္း အေမာဟ(ပညာ)က စိတ္မဆိုးျခင္း အေဒါသ(ေမတၱာ)ကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဒါက ေဟတု(ဟိတ္ ၆ပါး)ရဲ့ အက်ဥ္းသိလြယ္ရုံ မွ်သာပါ။ ဒါဆိုရင္ ဟိတ္ ဆိုတာကို သေဘာေပါက္လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္ ။ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟကို အေတာ္ၾကီး ရင္းႏွီးေနေပမယ့္ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟကေတာ့ ပါဠိစာနဲ႔ အထိအေတြ႔အားနည္းတဲ့သူ အတြက္ေတာ့ နည္းနည္းနားရႈပ္တတ္ပါတယ္။ လြယ္လြယ္မွတ္လိုက္ေပါ့ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟေတြမွာ ပါတဲ့ အ -ဆိုတဲ့စကားလုံးေလဟာ no သို႔မဟုတ္ negative ဆိုတာကို ေျပာတာလို႔ စိတ္ထဲကမွတ္ထားလိုက္ရင္ လြယ္ပါတယ္။ က်မ္းကိုး အရွင္ဇနကာဘိဝံသ ၏ အေျချပဳပ႒ာန္း ။ ။ အေျချပဳသျဂႋဳဟ္ လယ္တီဆရာေတာ္ ၏ ပါရမီ ဒီပနီ ငါးရာ့ငါးဆယ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ မိလိႏၵ ပဉွာ(ကုသလာကုသလသမဝိသမ) ဇာတကအ႒ကထာ(၁) ဒုေမၼဓဇာတက ashinjawtika

from ျဖိဳးမင္းေဇာ္ http://ift.tt/2vPEFCf via IFTTT