Tuesday, November 19, 2013

မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ

ိမိေထြးေတာ္ေဂါတမီ


မိေထြးေတာ္ေဂါတမီသည္ ဘိကၡဳနီရဟန္းမသာ သနာေတာ္ကို စတင္ေဖာ္ေဆာင္ခဲ့သူတစ္ဦး ျဖစ္သည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ဘိကၡဳနီသာသနာေတာ္သို႔ ၀င္ေရာက္ရန္အတြက္ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပ အျဖစ္ ၾကိဳးစားခဲ့သူ တစ္ဦးလည္းျဖစ္သ ည္။ ေနာက္ဆံုး ရဟန္းမဘ၀တြင္ သိကၡာ၀ါအၾကီးဆံု း(ရတၱညူမဟတၱ) အရာ၌ ဧတဒဂ္ရခဲ့သည္။ မဟာပဇာပတိေဂါတမီ ေထရီမၾကီး၏ ၾကိဳးစားမူေၾကာင့္ သာသနာေတာ္သို႔ အမ်ိဳးသမီးမ်ား မ်ားစြာ၀င္ေရာက္ ခဲ့ၾကျပီး အကြ်တ္တရားရသူ တရားျဖန္႔ပြားသူ သာသနာျပဳ အမ်ိဳးသမီးမ်ားစ ြာ ေပၚထြန္းခဲ့သည္။ သာသနာ၌ ထူးျခားစြာ ဧတဒဂ္ရခဲ့ေသာ အမ်ိဳးသမီး (၁၃)ဦး ေပၚေပါက္ခဲ့ရသည္။


ဤအရွင္မေလာင္းလ်ာသည္ ပဒုမုတၱရဘုရားရွ င္လက္ထက္ ဟံသာ၀တီျမိဳ႕၌ စည္းစိမ္ၾကြယ္၀ေ သာ အမတ္ၾကီးတစ္ဦး၏ သမီးျဖစ္ခဲ့သည္။ တေန႔တြင္ ပဒုမုတၱရဘုရားရွ င္ထံသို႔ ဖခင္ႏွင့္အတူ တရားနာ လုိက္သြားရာ ဘုရားရွင္က မိေထြးျဖစ္ေသာ ရဟႏၱာေထရီမၾကီးအား သိကၡာအၾကီးဆံုးအ ရာ၌ ဧတဒဂ္ထားသည္ကို ေတြ႕ရ၍ ထုိဆုကိုေတာင္းယူလုိေသာ ဆႏၵျဖစ္ခဲ့သည္။ ဖခင္ထံ ခြင့္ပန္ျပီး ဘုရားအမွဴးရွိေသ ာ သံဃာေတာ္မ်ားကို ခုႏွစ္ရက္ ခုႏွစ္လီ အလွဴၾကီးေပးလွဴျပီး ထုိဆုကိုပန္ခဲ့သည္။


အရွင္မေလာင္းလ်ာသည္ ဤဘဒၵကမၻာတြင္ ပြင့္ေတာ္မူေသာ ကႆပ ဘုရားရွင္ သာသနာေတာ္ ကြယ္ပျပီးေနာက္ ေဂါတမဗုဒၶမပြင့္ ထြန္းမီ ၾကားကာလတြင္ အလုပ္သမားငါးရာတုိ႔ကို ၾကီးမွဴးအုပ္ခ်ဳ ပ္ရေသာ အလုပ္သမားေခါင္း ၾကီး၏ ဇနီးျဖစ္ခဲ့သည္၊ ထုိဘ၀တြင္ အလုပ္သမားငါးရာတုိ႔၏ လုပ္အားျဖင့္ ပေစၥကဗုဒၶါတုိ႔ကို ၀ါဆုိေက်ာင္းေဆာ က္လုပ္လွဴခဲ့သည္။ ၀ါကြ်တ္တြင္ ပရိကၡရာတုိ႔ကို လွဴခဲ့သည္။


ဘ၀တခုတြင္လည္း ယက္ကန္းသည္တုိ႔က အုပ္ခ်ဳပ္ရေသာသူ၏ ဇနီးျဖစ္ခဲ့ျပီး ပဒုမ၀တီမိဖုရားမ ွ ဖြားေသာ ပေစၥကဗုဒၶါ ငါးရာတုိ႔ကို ဆြမ္းလွဴဒါန္းခဲ့သည္။


ထုိမွတဖန္ လူ႔ဘံု နတ္ဘံု အစံုအလင္ခံစားျပ ီးေနာက္ ဤဘုရားရွင္ သာသနာေပၚခ်ိန္နီ းလာေသာ အခါ ေဒ၀ဒဟျပည္တြင္ မဟာသုပၸဗုဒၶမင္း ၾကီး၏ သမီးေတာ္ငယ္ျဖစ္လာ၍ အရြယ္ေရာက္ေသာ္ အစ္မေတာ္မာယာေဒ၀ ီႏွင့္အတူ ကပိလ၀တ္ျပည့္ရွင ဘုရင္သုေဒၶါဒနမင္းႏွင့္ လက္ထပ္ထိမ္းျမွာ းခဲ့ရသည္။


မယ္ေတာ္မာယာသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာေလာင ္းလ်ာျဖစ္ေသာ သိဒၶတၳမင္းသားကို ဖြားျမင္ျပီး ခုႏွစ္ရက္ေျမာက္တြင္ နတ္ရြာလားကာ တုသိတာနတ္ျပည္သို႔ ေရာက္ရွိသြားသည္။


မယ္ေတာ္မာယာ နတ္ရြာစံျပီးခ်ိ န္မွစ၍ ညီမေတာ္မဟာပဇာပတိေဂါတမီသည္ အဂၢမေဟသီ မိဖုရားေခါင္ၾကီ း ျဖစ္ခဲ့သည္။ သူမတြင္ သားေတာ္နႏၵမင္းသားႏွင့္ သမီးေတာ္ဇနပဒကလ်ာဏီတုိ႔ ထြန္းကားခဲ့သည္။ မိေထြးေတာ္ေဂါတမီသည္ မိမိရင္ႏွစ္သည္းခ်ာ သားလွရတနာျဖစ္သည နႏၵမင္းသားကို ႏုိ႔ထိန္းမ်ားႏွ င့္ လႊဲအပ္ထားျပီး မိမိကိုယ္တုိင္မူကာ ဘုရားေလာင္းသိဒၶ တၳမင္းသားကိုသာ ႏုိ႔ခ်ိဳတုိက္ေကြ်း၍ ျပဳစုေမြးျမဴခဲ့ ရသည္။ ဤကဲ့သို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာေလာင္းလ်ာ ခုႏွစ္ရက္သားအရြ ယ္မွစ၍ ေမြးျမဴေစာင့္ေရ ွာက္ခဲ့ရသည္။ ဗုဒၶေလာင္းလ်ာသည္ သက္ေတာ္ ၂၉-ႏွစ္အရြယ္ သားေတာ္ရာဟုလာကိ ဖြားျမင္ျပီးေနာ က္ ေတာထြက္ေတာ္မူသြားသည္။ မိေထြးေတာ္ေဂါတမီႏွင့္ မေတြ႕ဆံုခဲ့ရေခ်။


ျမတ္စြာဘုရားသည္ ကပိလ၀တ္ျပည္သို႔ ၾကြေတာ္မူ၍ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းႏွင ္တကြ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္တုိ႔အား နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရားေတာ္မ်ားကို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္တြင္မွ ျပန္လည္ဆံုေတြ႕ရျပီး ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ ္မ်ားႏွင့္အတူ တရားနာယူရသျဖင့္ ေသာတာပန္အရိယာ ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ၏ သားေတာ္ျဖစ္သူ နႏၵမင္းသားႏွင့္ ေျမးေတာ္ရာဟုလာတုိ႔သည္ ဘုရားရွင္၏ သာသနာေတာ္တြင္းသ ၀င္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ညီေတာ္ အာနႏၵာအပါအ၀င္ သာကီ၀င္မင္းသား ေျခာက္ေယာက္တုိ႔သည္လည္း ဘုရားရွင္သာသနာသို႔ ၀င္ေရာက္သြားၾကသည္။ သားေတာ္ ေျမးေတာ္မ်ား ထီးရိပ္နန္းရိပ္ မွ သာသနာရိပ္၌ ခိုလူံသြားၾကေသာအခါ ခမည္းေတာ္သုေဒၶါဒနမင္းၾကီးနည္းတူ မိမိလည္း ပထမတြင္ သားသမီးအခ်စ္ ေျမးအႏွစ္ ဆိုသကဲ့သို႔ ခြဲခြာရေသာ ဒုကၡကို ခံစားခဲ့ရသည္။


ဘုရားရွင္ ဒုတိယအၾကိမ္ ကပလိလ၀တ္ျပည္သို ၾကြေရာက္လာေသာ အခ်ိန္တြင္ ေဂါတမီသည္ ေခ်ာမြတ္ႏူးညံ့လွေသာ ခ်ည္အေကာင္းစားျ ဖင့္ သားေတာ္ဘုရားအတြက္ သကၤန္းရက္လုပ္ျပီး လွဴခဲ့သည္။ ဘုရားရွင္က ထုိသကၤန္းကို လက္မခံဘဲ သံဃာေတာ္မ်ားကိုလွဴလွ်င္ မိမိကိုလည္းလွဴရာေရာက္သည္ဟု ခ်ီးက်ဴးကာ သံဃာကိုသာ လွဴရန္ လမ္းညႊန္မူေပးခဲ့သည္။


ဘုရားရွင္ ကပိလ၀တ္မွ ျပန္ၾကြ၍ မၾကာမီ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းၾကီ းသည္ ထီးျဖဴရိပ္မွာပင္ လူ၀တ္ေၾကာင္ ရဟႏၱာဘ၀ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳခဲ ့သည္။ တေန႕ထက္တေန႕ ေတြ႕ၾကံဳရေသာ အေျပာင္းအလဲ၊ မျမဲေသာ သခၤါရသေဘာႏွင့္ သာသနာ၏ သေဘာတုိ႔ကို သိျမင္လာခဲ့သည္။


ေဂါတမီသည္ ေရာဟိဏီျမစ္အေရး အခင္းျဖစ္ျပီးေန ာက္ ေကာလိယႏွင့္ ကပိလ၀တ္မွ တစ္ဘက္(၂၅၀) စီ ရဟန္းျပဳသြားၾကကာ သာကီ၀င္ မင္းသားတုိ႔၏ ၾကင္ယာေတာ္ ဇနီးငါးရာတုိ႔ကိုလည္း ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားခဲ့ရျပန္သည္။


ေဂါတမီသည္ ေလာကီအျမင္အရ လင္သားမရွိ၊ သားတုိ႔ေျမးတုိ႔လည္း မရွိေတာ့ေသာ မွီတြယ္ရာမဲ့ မုဆုိးမဘ၀၊ အားငယ္စရာ၀ျဖစ္သ ည္ဟု ထင္ဖြယ္ရွိ၏၊ သုိ႔ေသာ္လည္း ေဂါတမီသည္ ထုိလင္သားေျမးမ်ား မရွိျခင္းကပင္ အေႏွာင္အဖြဲ႕မွ လြတ္ေျမာက္သူ ျဖစ္လာ၏၊ ခ်စ္လွစြာေသာ မိဘႏွင့္ ဇနီး သားမယားတုိ႔ကိုပင္ စြန္႕ခြာႏုိင္ေလာက္ေအာင္ သာသနာရိပ္ခုိလူံသြားၾကသူတို႔၏ ခ်မ္းသာကိုလည္း အားက်ေမွ်ာ္မွန္းေနခဲ့မိသည္၊ ယခုမူ မိမိအလွည့္၊ မိမိအခ်ိန္ေရာက္ ေလျပီဟု ၀မ္းေျမာက္ကာ ဘုရားသာသနာေတာ္၌ ၀င္ေရာက္ခုိလူံရန္ စိတ္ဆံုးျဖတ္လုိက္သည္၊ မင္းသမီးငါးရာတု ိ႔ႏွင့္ တုိင္ပင္ရာ မင္းသမီးငါးရာတု ိ႔ကလည္း သာသနာေတာ္၀င္ရန္ သေဘာတူၾကသည္။


ထုိအခ်ိန္က ဘုရားသာသနာေတာ္၌ ဘိကၡဳနီ၀တ္သူ မရွိေသးခ်။ မဟာပဇာပတိေဂါတမီသည္ ဘုရားရွင္သီတင္း သံုးရာ နိေျဂာဓာရုံေက်ာ င္းသို႔၀င္ျပီး ဘုရားရွင္ကို ရုိေသစြာရွိခိုးကာ ျမတ္စြာဘုရားသသနာေတာ္၌ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ၀င္ေရာက္ထမ္းေဆာင္ခြင့္ျပဳပါရန္ ေလွ်ာက္ထားသည္။


“ေဂါတမီ --- သာသနာေတာ္၌ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ၀င္ေရာက္ထမ္းေဆာင္ခြင့္ကို မေတာင့္တပါလင့္”ဟု ဘုရားရွင္တားျမစ ္ခဲ့သည္။


ေဂါတမီသည္ ဇြဲမေလွ်ာ့ဘဲ သံုးၾကိမ္တုိင္တုိင္ ေလွ်ာက္ထားသည္၊ ဘုရားရွင္ကား ခြင့္ျပဳေတာ္မမူ ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္လမ္းဆံုး၌ ယူက်ံဳးမရ၊ ၀မ္းနည္းစြာျဖင္ ့ နန္းေတာ္သို႔ ျပန္ခဲ့ရသည္။


ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကလည္း ကပိလ၀တ္ျပည္မွ ယူဇနာငါးဆယ္ကြာေ၀းေသာ ေ၀သာလီျပည္သုိ႔ ၾကြသြားေတာ္မူျပီး မဟာ၀ုန္ေတာ ကူဋာဂါရေက်ာင္းေ တာ္၌ သီတင္းသံုးေနေတာ ္မူေလသည္။


မိေထြးေတာ္ၾကီး မဟာပဇာပတိေဂါတမီ ႏွင့္အတူ သာကီ၀င္မင္းသမီး ငါးရာတုိ႔သည္ ဆတၱာသည္တုိ႔ကို ေခၚ၍ အမ်ိဳးသမီးတို႔၏ အျမတ္ႏုိးဆံုးအရာျဖစ္ေသာ ဆံေကသာတုိ႔ကို ပယ္ျဖတ္ၾကသည္၊ ထုိ႔ေနာက္ အဖိုးထုိက္တန္ေသာ ထီးသံုးနန္းသံုး အ၀တ္အစား ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႕မူမ်ားကို ပယ္စြန္႔၍ ဖန္ရည္စြန္းေသာ အ၀တ္မ်ားကို ၀တ္ဆင္လုိက္ၾကသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ျမတ္စြာဘုရား ၾကြေတာ္မူရာ အရပ္ကို စံုစမ္းျပီး ေျခလ်င္ခရီးျဖင္ ့ လုိက္သြားခဲ့ၾကသည္။


ယူဇနာငါးဆယ္ခရီးကိုပင္ ေ၀ါယာဥ္စသည္တုိ႔ ကို အသံုးမျပဳဘဲ ေျခလ်င္ေလွ်ာက္လ မ္းခဲ့ၾကသည္ကို ၾကည့္လွ်င္ မိေထြးေတာ္ေဂါတမီတုိ႔၏ သာသနာေတာ္သို႔ ၀င္ေရာက္လုိေသာဆႏၵ ျပင္းျပမူကို သိသာႏုိင္သည္။ ပင္ပန္းၾကီးစြာ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ ရသျဖင့္ ေ၀သာလီျပည္ ဘုရားေက်ာင္းေတာ အနီးသို႔ ေရာက္ေသာအခါ နန္းတြငး္သူမင္း သမီးတုိ႔၏ ႏူးညံ့ေသာ ေျခေထာက္မ်ား ေပါက္ကြဲကာ ေသြးခ်င္းခ်င္းန ီလ်က္ ရွိကုန္၏၊ ခႏၶာကိုယ္တြင္လည္း ဖံုအလိမ္းလိမ္းက ပ္ျငိလ်က္ရွိသည္။ ဘုရားရွင္ သီတင္းသံုးရာ ေက်ာင္းေပါက္၀ နံရံကိုမွီကာ ငိုယိုေနၾကကုန္၏ ။


မင္းသမီးငါးရာတု ိ႔၏ ငိုယိုသံကို အရွင္အာနႏၵာ ၾကား၍ လာေရာက္စံုစမ္းေ မးျမန္းေသာအခါ မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ၏ ဘိကၡဳနီ(ရဟန္းမ) ျပဳလုိေသာ ဆႏၵ ျပင္းျပမူကို သိရွိရသျဖင့္ ဘုရားရွင္အား ေလွ်ာက္ထားေပးသည္။ အရွင္အာနႏၵာက မိေထြးေတာ္ေဂါတမ ီ၏ ေက်းဇူးဂုဏ္တုိ႔ကို ေဖာ္ျပ၍ အၾကိမ္ၾကိမ္ ခြင့္ပန္ေလွ်ာက္ထား ပန္ၾကားေသာ္လည္း ဘုရားရွင္၏ ခြင့္ျပဳခ်က္မရ။ ထုိအခါ အရွင္အာနႏၵာက မိေထြးေတာ္ေဂါတမ တစ္ဦးတည္းသာ မဟုတ္ပဲ အမ်ိဳးသမီးအားလံုး ဘိကၡဳနီအျဖစ္ျဖင့္ အရိယာျဖစ္ႏုိင္ခ ြင့္ရွိ မရွိကို ေမးျမန္းေလွ်ာက္ ထားရာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က အမ်ိဳးသမီးမ်ားလ ည္း ဘိကၡဳနီဘ၀ျဖင့္ အရိယာျဖစ္ႏုိင္ေ ၾကာင္း ေျဖၾကားေတာ္မူသည္။


ေနာက္ဆံုး ဘုရားရွင္က မိေထြးေတာ္ေဂါတမ ီအား ေအာက္ပါ ဂရုဓံတရားရွစ္ပါ းကို ခံယူေဆာက္တည္ေစာင့္ထိန္းႏုိင္ပါ က ဘိကၡဳနီ(ရဟန္းမ)အျဖစ္ျဖင့္ သာသနာေတာ္တြင္ ရဟန္းျပဳခြင္ ့ေပးမည္ဟု ခြင့္ျပဳမိန္႔ၾက ားေတာ္မူသည္။ ဂရုဓံတရား ရွစ္ပါးတုိ႔ကား -


(၁) ရဟန္းမသည္ ၀ါတရာပင္ရသည္ျဖစ ္ေစ၊ ယေန႔မွျဖစ္လာေသာ ရဟန္းသစ္ကို ရွိခိုးရမည္၊ ခရီးဦးၾကိဳဆုိရ မည္၊ လက္အုပ္ခ်ီရွိခိုးရမည္၊ အရုိအေသေပးရမည္။


(၂) ယူဇနာ၀က္အတြင္း၌ ရဟန္းေယာက္်ားတစ္ပါးမွ် မရွိေသာ ေက်ာင္းတြင္ ၀ါမဆုိရ။ (ယူဇနာ၀က္အတြင္း ရဟန္းေယာက္်ား ရွိရမည္၊ ေ၀းကြာ၍မေနရ။)


(၃) ရဟန္းသံဃာမ်ားထံသို႔ လျပည့္ လကြယ္ ေန႔တုိင္း ဥပုသ္အေမးသြားရမ ည္၊ ၾသ၀ါဒခံယူရန္ သြားရမည္။


(၄) ၀ါကြ်တ္ျပီးေသာ ရဟန္းမသည္ ရဟန္းႏွင့္ ရဟန္းမ သံဃာႏွစ္ရပ္လံုး၌ ကိုယ္တုိင္ျမင္ေ သာ၊ တဆင့္ၾကားေသာ၊ ယံုမွားသကၤာရွိေသာ အျပစ္အာပတ္မ်ားက ို ထုတ္ေဖာ္ျပဆုိရန ပန္ၾကားရမည္။ (ပ၀ါရဏာျပဳရမည္။ )


(၅) ၾကီးေလးေသာ အာပတ္ၾကီးမ်ားသင ့္ေသာ ရဟန္းမသည္ ရဟန္းမမ်ားထံ၌သာ ကမ ရဟန္းေတာ္မ်ားထံသို႔လည္း သြား၍ အျပစ္ကို(ေဒသနာၾကား) ကုစားရမည္။


(၆) ၀ိကာလေဘာဇနာတုိင္ေအာင္ သိကၡာပုဒ္ေျခာက္ခုကို ႏွစ္ႏွစ္တုိင္တုိင္ က်င့္ခဲ့ျပီးေသာ သိကၡမာန္(အၾကိဳးတရားက်င့္သူ အမ်ိဳးသမီး)ကို သံဃာႏွစ္ရပ္၌ ရဟန္းခံႏုိင္ရန္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ရမည္။


(၇) မည္သုိ႔ေသာအေၾကာင္းရွိသည္ျဖစ္ေစ ရဟန္းမသည္ ရဟန္းကို မဆဲေရးရ၊ ေရရြတ္တုိင္း ထြာျခင္းမျပဳရ။


(၈) ဤေန႔မွအစျပဳ၍ ရဟန္းမတုိ႔က ရဟန္းတို႔အေပၚ ဆံုးမၾသ၀ါဒေျပာဆ ုိခြင့္ မရွိေပ။


မိေထြးေတာ္ ေဂါတမီသည္ ဤဂရုဓံတရားရွစ္ပ ါးတုိ႔ကို ခံယူလုိက္သျဖင့္ ပထမဦးဆံုး သာသနာ့တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခြင့္ရေသာ ရဟန္းမတစ္ပါး ျဖစ္လာ၏။ ဤသာသနာေတာ္၌ ဂရုဓံတရား ရွစ္ပါးကို ခံယူျခင္းျဖင့္ ရဟန္းျဖစ္ခြင့္ရ ရွိသူမွာ မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ တစ္ပါးတည္းသာရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤျမတ္စြာဘုရား သာသနာေတာ္တြင္ ပထမဆံုးဘိကၡဳနီျ ပဳခြင့္ရသျဖင့္ ဘိကၡဳနီမ်ားတြင္ သိကၡာ၀ါအၾကီးဆံုးရ ဧတဒဂ္ဂုဏ္ထူးျဖင ခ်ီးေျမွာက္ျခင္ းကို ခံယူရသည္။


ရဟန္းေတာ္မ်ားနည္းတူ ျမတ္စြာဘုရားအဆံ းအမကို ေဟာၾကားဆံုးမ၍ အမ်ိဳးသမီးမ်ား အမ်ိဳးသားမ်ားႏွ င့္နည္းတူ သာသနာ့အခြင့္ေကာင္းၾကီးရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ေသာ မဟာပဇာပတိေဂါတမီၾကီးသည္ သက္ေတာ္ တစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ္အေရာက္တြင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတ ာ္မူေလ သည္။ ပရိနိဗၺာန္ျပဳခါ နီးကာလ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ တရားမ်ားႏွင့္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳခါ နီးကာလအထိ သာသနာျပဳသြားပံုမွာ ထူးျခားမွတ္သား ေလာက္ေပသည္။


မဟာပဇာပတိ ေဂါတမီ ေထရီမၾကီး ပရိနိဗၺာန္ျပဳခါ နီး ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား ေလွ်ာက္ထားပူေဇာ္သြားေ သာ တရားစကားမ်ားတြင္ ေအာက္ပါ တရားစကားမ်ားမွာ အထူးမွတ္သားၾကည္ ညိုဖြယ္ ေကာင္းလွသည္ -


ရေညာ မာတာ မေဟသီတိ၊ သုလဘံ နာမ’မိတၳိနံ။ ဗုဒၶမာတာတိ ယံ နာမံ၊ ဧတံ ပရမဒုလႅဘံ။ သားေတာ္ၾကီးဘုရား - မိန္းမသားတုိ႔အား မင္း၏မယ္ေတာ္၊ မင္း၏မိဖုရားဟူေ သာ အမည္ကို ရလြယ္ႏုိင္၏၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ မယ္ေတာ္ဟူေသာ အမည္ကိုမူ အလြန္ရခဲလွပါသည္။ ထုိရခဲလွေသာ အမည္ကို ဘုရားတပည့္ေတာ္မ ရရွိပါျပီ။ မဓုရာနိ ပဟ႒ာနိ၊ ေဒါသဂါၣနိ ဟိတာနိ စ။ ေယ ေတ ၀ါက်ာနိ သုယ်ႏိ ၱ၊ ေတပိ ဓညာ နရုတၱမ။ လူတုိ႔ထက္ျမတ္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား -စိတ္ႏွလံုးကို ရႊင္ျပံဳးေစတတ္ကုန္ေသာ အျပစ္အားလံုးတုိ႔ကို သန္႔ရွင္းေစႏုိင္ကုန္ေသာ အစီးအပြားႏွင့္ ယွဥ္စပ္ကုန္ေသာ အရွင္ဘုရားသားေတာ္ၾကီး၏ ခ်ိဳျမိန္သာယာ အရသာရွိေသာ စကားေတာ္တုိ႔ကို ၾကားနာၾကရကုန္ေသာ သူတိုီ႔သည္ ဘုန္းကံ လြန္စြာ ၾကီးမားၾကသူတုိ႔ ျဖစ္ၾကပါ ေပကုန္သည္ဘုရား။ ယံ န ဒိ႒ံ ပုရာေဏဟိ၊ တိတၳိကာစရိေယဟိ ပိ။ တံ ပဒံ သုကုမာရီဟိ၊ သတၱ၀ႆာဟိ ေ၀ဒိတံ။ ေရွးအခါက ျဖစ္ေပၚခဲ့ၾကေသာ ဘုရားအမည္ခံ တိတၳိဆရာၾကီး အဆက္ဆက္တုိ႔သည္ပင္လွ်င္ မေတြ႕မျမင္ခဲ့ၾက ေသာ နိဗၺာန္ကို ျမတ္စြာဘုရား သားေတာ္ၾကီး၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ယခုအခါ အသက္ခုႏွစ္ႏွစ္အရြယ္ သတုိ႔သမီးငယ္တုိ ႔သည္ပင္ သိျမင္ခံစားေနၾက ပါျပီဘုရား။


ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတ ာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။ မူရင္းလင့္-http://www.anantametta.org/2012/10/blog-post_2953.html


No comments:

Post a Comment

"ဟိတ္”ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ အ႐ွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ အေျချပဳပဌာန္းကိုဖတ္ရင္း နားမလည္ဘူးျဖစ္ေနတယ္ ပာိတ္ ဆိုတာ ဘာကိုေျပာတာလဲ ဘု၇ား ။ ေႏြးေႏြးေအာင္ ( ေနျပည္ေတာ္ ) ဘာသာေရး အေမးအေျဖကို တကယ္တမ္းေတာ့ မေျဖခ်င္ပါဘူး။ ဘာသာေရး အေမးအေျဖဆိုတာက ပညာရွင္ၾကီးမ်ားရဲ့ အရာလို႔ ယုံၾကည္ထားမိလို႔ပါ။ အခုေတာ့ ေျဖရေတာ့မယ္။ ေျပာျပရေတာ့မယ္။ ကိုယ္ေပးလိုက္တဲ့ စာအုပ္ကို ဖတ္ေနတယ္ဆိုေတာ့လည္း ကိုယ့္တာဝန္နဲ႔ မကင္းဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ဘာသာေရး စာေတြဖတ္တယ္ဆိုေတာ့လည္း ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဝမ္းသာရမွာပါ။ အသိတစ္ေယာက္ကို ေျပာျပတယ္လို႔ပဲ သေဘာထားလိုက္ေပါ့ ဟိတ္ဆိုတာကို နားမလည္းဘူးဆိုေတာ့ ''ေဟတု ပစၥေယာ'' ဆိုတဲ့ ဟိတ္ကိုေျပာတာထင္တယ္။ ေဟတု ဆိုတဲ့ ပါဠိကို ျမန္မာတို႔က ဟိတ္ လို႔ ျမန္မာသံနဲ႔ ေခၚလိုက္ၾကတယ္ ကုသလဆိုတဲ့ ပါဠိကို ကုသိုလ္ ေျပာသလိုမ်ိဳးေပါ့ ။ အဓိပၸါယ္က ေဟတု (ဟိတ္) ဆိုတာ ျမန္မာလို အေၾကာင္းတရား လို႔ေျပာတာပါ။ အေၾကာင္းတရားဆိုတာ ဘာကိုျဖစ္ေစတတ္တဲ့ အေၾကာင္းတရားလည္းဆိုေတာ့ သာမာန္အားျဖင့္ ကုသိုလ္ နဲ႔ အကုသိုလ္ သို႔မဟုတ္ ေကာင္းတာ နဲ႔ မေကာင္းတာကို ျဖစ္ေစတတ္ အေၾကာင္းတရားကို ေဟတု ဟိတ္လို႔ေခၚတာပါ။ အဲဒီ ဟိတ္ကလည္း (၆)မ်ိဳးရွိပါတယ္၊ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ နဲ႔ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟ ပါ ေရွ႔သုံးပါးက အကုသိုလ္ မေကာင္းက်ိဳးကို ျဖစ္ေစတတ္ျပီး ေနာက္သုံးပါးကေတာ့ ကုသိုလ္ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္ေစတတ္တဲ့ တရားပါ။ အဲဒါကိုပဲ ဟိတ္(၆)ပါးလို႔ေခၚျပန္ပါတယ္။ ေလာဘကို လိုခ်င္ျခင္း တပ္မက္ျခင္းလို႔ ဆိုရင္ အေလာဘကို မလိုခ်င္ျခင္း မတပ္မက္ျခင္းလို႔ ဆိုရမွာပါ ။ လိုခ်င္ တပ္မက္ျခင္း မရွိတဲ့သူအတြက္ ေပးကမ္းျခင္း စြန္႔လႊတ္ျခင္းဆိုတဲ့ စာဂ တရား သို႔မဟုတ္ ဒါနတရားဟာ အလိုလိုျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္း ရွိသူအတြက္ကေတာ့ သူတစ္ပါး ၾကီးပြါးခ်မ္းသာတာကို မနာလို မရႈစိတ္ ျဖစ္ျခင္း ဣႆာ ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္းမ်ားကို တြန္႔တိုျခင္း ႏွေျမာျခင္း မစၦရိယ ။မစၦရိယဆိုလို႔ တဆက္တည္း ေျပာလိုက္ပါဦးမယ္ ၊ စကားစပ္လို႔ မစၦရိယကလည္း (၅)ပါးရွိတယ္၊ ၁။ အာဝါသ မစၦရိယ ၂။ လာဘ မစၦရိယ ၃။ ကုလ မစၦရိယ ၄။ ဝဏၰ မစၦရိယ ၅။ ဓမၼ မစၦရိယ အာဝါသ မစၦရိယ - မစၦရိယကေတာ့ အေပၚမွာေျပာခဲ့တဲ့ အတိုင္းမွတ္ျပီး အာဝါသ ဆိုတာက ေနရာ ၊ ေနရာထိုင္ခင္းနဲ႔ ပါတ္သက္ျပီး ႏွေျမာတြန္႔တိုတာကို ေျပာတာပါ။ တိုက္ေတြ ျခံေတြကို မဆိုထားနဲ႔ အယုတ္ဆုံး ပြဲၾကည့္လို႔ ကိုယ့္ဖ်ာမွာ သူမ်ား ထိုင္မွာစိုးလို႔ ေျခေထာက္ကို ကားႏိုင္သမွ် ကားျပီးထိုင္တာဟာလည္း မစၦရိယ ပါပဲ အာဝါသ မစၦရိယေပါ့။ အဲ့လို မဟုတ္ဘဲ ေအာ္… သူလည္း ထိုင္ပါေစ ဆိုျပီး ေနရာေလး ေပးလိုက္ရင္ အာဝါသ ဒါန ေနရာထိုင္ခင္း အလွဴျဖစ္သြားမွာေပါ့။ လာဘ မစၦရိယ -လာဘ္ရျခင္း၌ ႏွေျမာတြန္႔တိုျခင္း ၊ သူမ်ားရမည့္ အခြင့္ေရးေကာင္းေတြကို လက္လႊတ္ေအာင္ ဆုံးရႈံးေအာင္ ပ်က္စီးေအာင္ ၾကံစည္ ေျပာဆို လုပ္ေဆာင္တဲ့ သူဟာ လာဘ မစၦရိယ ျဖစ္သူပါ။ ကုလ မစၦရိယ- ကုလ ဆိုတာက အမ်ိဳးပါ ဒါေပးမယ့္ ေဆြးမ်ိဳးေတာ္တဲ့ အမ်ိဳးကိုသာ ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ ရဟန္းေတာ္မ်ားဆို ဒကာ ဒကာမ၊ လူမ်ားဆို ဟိုသူငယ္ခ်င္းကို ဒီသူငယ္ခ်င္းနဲ႔ မိတ္ဆက္မေပးႏိုင္တာ မိတ္ဆက္ေပးလိုက္ရင္ သူက ကိုယ့္ထက္ ဟိုသူငယ္ခ်င္းကို ပိုျပီးခင္မင္ ရင္ႏွီးသြားမွာ စိုးတာမ်ိဳး အယုတ္ဆုံး ကိုယ္ခ်စ္သူက သူငယ္ခ်င္း ေကာင္ေလး ေကာင္မေလးေတြနဲ႕ စကားေျပာတာကို '' ေနာက္ကို သူနဲ႔ စကားမေျပာနဲ႔ ေရာေရာေႏွာေႏွာ မေနနဲ႔ မၾကိဳက္ဘူး" ဆိုတာေတြဟာ မစၦရိယရဲ့ အစြမ္းေလးေတြပါ ကုလ မစၦရိယ ေပါ့ ။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ အဲဒီလို မစၦရိယ ေလးျဖစ္မွ ခ်စ္တယ္ထင္ျပန္ပါတယ္တဲ့။ ဝဏၰ မစၦရိယ- ဝဏၰ ဆိုတာ ရုပ္အဆင္းကို ေျပာတာပါ၊ ကိုယ္လွတာေခ်ာတာကို သူမ်ားၾကည့္ရင္ သေဘာက်ေပမယ့္ ၾကည့္တဲ့လူက ကိုယ့္ေက်ာ္ျပီး ဟိုဘက္က ကိုယ့္ထက္ ေခ်ာတဲ့လွတဲ့သူကို ၾကည့္ေနရင္ စိတ္က ဟိုကအလွေပၚမွာ ႏွေျမာတြန္႔တိုတာမ်ိဳးေပါ့ ဥပမာ ေဒဝဒတ္ေလာင္းဟာ ဘဝတစ္ခုမွာ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္ျပီး ဆင္ျဖဴေတာ္ၾကီးစီး တိုင္းခန္းလွည့္လည္ေတာ့ လူေတြက ဆင္ျဖဴေတာ္ၾကီး လွေၾကာင္း ယဉ္ေၾကာင္း ေျပာလို႔ သူလိုရွင္ဘုရင္ကိုေတာ့ မေျပာပဲ ဆင္ကိုေျပာရမလားဆိုျပီး ဆင္ျဖဴေတာ္ကို သတ္လိုက္တဲ့ အျဖစ္ဟာ ဝဏၰ မစၦရိယေပါ့ ။ ဓမၼ မစၦရိယ- ဒီဓမၼ မစၦရိယက ေတာ္ေတာ္ေလး ဆန္းတဲ့ မစၦရိယပါပဲ ၊ ကိုသိထားတဲ့ အသိပညာ ဗဟုသုတေတြကို သူမ်ားကို ေျပာမျပခ်င္တာ သူမ်ားသိသြားမွာ စိုးတာ၊ ဓမၼ မစၦရိယ ျဖစ္တဲ့လူဟာ သာမန္ပုဂၢိဳလ္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး အသိပညာ သိုု႔မဟုတ္ ဗဟုသုတ ရွိတဲ့လူေတြသာ အျဖစ္မ်ားလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေျပာမ်ားၾကတယ္ေလ " သိခ်င္ရင္ ဝယ္ဖတ္" တို႔ " ဆရာသား ခ်န္တယ္ " တို႔ ဆရာသားခ်န္တယ္ ဆိုလို႕ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ လကၡဏာေတာ္ေတြကို သတိရမိတယ္ ျမတ္စြာဘုရား ပါရမီျဖည့္စဉ္တုန္းက သူဆရာျဖစ္တဲ့ ဘဝတိုင္းမွာ တပည့္ေတြကို ပညာသင္ေပးတဲ့ အခါ ဆရာသား မခ်န္ပဲ ပညာကုန္ သင္ေပးတဲ့ ေကာင္းမႈ႕ေၾကာင့္ ဘုရားျဖစ္တဲ့ ဘဝမွာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ့ ေျခေထာက္ေတာ္မ်ားဟာ သာမန္လူေတြလို ေနာက္ေျခသလုံးမွာဘု ထြက္ ေရွ႕ကအရိုးထြက္ မေနပဲ ဧဏီ သားေကာင္လို အသားဆိုင္ဟာေရွ႕ေနာက္ညီမွ်ျပီး ေျပျပက္ေခ်ာေမႊ႕တဲ့ ( ဧဏီဇဃၤတာ) လကၡဏာေတာ္ တစ္ခုအေနနဲ႔ အက်ိဳးေပးတာပါတဲ့ တနည္းအားျဖင့္ ဒါဟာ ဓမၼ မစၦရိယ ကင္းျခင္းရဲ့ အက်ိဳးလို႔ ေျပာရင္လည္း မမွားပါဘူး။ ေဒါသ - စိတ္ဆိုး စိတ္ေကာက္ မုန္းတီးျခင္းဆိုရင္ အေဒါသ ကေတာ့ စိတ္မဆိုး စိတ္မေကာက္ ခ်စ္ခင္ျခင္း ေမတၱာတရားေပါ့ ။လူအမ်ားစုက ေမတၱာရွိတယ္ ေမတၱာထားတယ္လို႔ အေျပာမ်ားၾကေပမယ့္ အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာတာကိုေတာ့ တစ္ခါမွ မၾကားဖူးပါဘူး။ အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာမယ္ဆိုလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေခတ္မွာ မိုက္တယ္ ဆိုတဲ့စကားေတာင္ ေကာင္းတယ္ သေဘာက်တယ္ ႏွစ္သက္တယ္ လက္ခံတယ္ ဆိုတဲ့သေဘာ အဓိပါၸယ္အေနနဲ႔ သုံးေနတယ္ဆိုေတာ့ ေမတၱာကို ညႊန္းဆိုတဲ့ အေဒါသကိုလည္း ေမတၱာထားတယ္ ေမတၱာရွိတယ္ အစား အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာရင္ ရမွာပါ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ အေဒါသဆိုတာ ေမတၱာကိုေျပာတာျဖစ္လို႔ပါ။ ေမာဟ - အမွန္ကို မသိျခင္း ဆိုေတာ့ အေမာဟက အမွန္ကိုသိျခင္း ပညာေပါ့ အဲဒီ ပညာကို တစ္လုးံခ်င္း အဓိပၸါယ္က ပ- အမ်ိဳးမ်ိဳး ၊ ညာ- သိတယ္။ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို သိျခင္း ပညာ ၊ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို အမ်ိိဳးမ်ိိိဳး ဘက္ေပါင္းစုံက သိတာ ပညာပါ ။ တစ္ဖက္သက္ အျမင္ရွိတာမ်ိဳးကို ပညာလို႔ေခၚလို႔မရပါဘူး၊ ေမာဟ ဆိုတဲ့ အမွန္ကို မသိျခင္းျဖစ္လာျပီဆိုရင္ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘလည္း ျဖစ္လာႏိုင္သလို ေဒါသလည္း ျဖစ္လို႔ လြယ္သြားပါျပီ။ ဥပမာေလး တစ္ခုေျပာျပပါ့မယ္ တစ္ခါက လူတစ္ေယာက္ ျမစ္ထဲေျမာျပီး ကၽြန္းေပၚေရာက္သြားတယ္ ကၽြန္းေပၚမွာ လူတစ္ေယာက္ဟာ ဦးေခါင္းေပၚမွာ သင္တုန္းစက္ၾကီးရဲ့ လွီးျဖတ္တဲ့ဒဏ္ကို ဆင္းရဲစြာခံစားေနရပါတယ္။ အဲဒီ သင္တုန္းစက္ၾကီးကို ၾကာပန္းၾကီး ပန္ထားတယ္ ထင္ျပီး မရမက ေတာင္းျပီး သူေခါင္းမွာပန္ပါတယ္ ။ ေခါင္းေပၚေရာက္ေတာ့ သူထင္သလို ၾကာပန္းမဟုတ္ဘဲ သင္တုန္းစက္ၾကီး ျဖစ္ေနျပီး အဲ႔ဒီသင္တုန္းစက္ လွီးျဖတ္တဲ့ဒဏ္ကို သူဟာ ဆင္းရဲစြာ ခံရပါတယ္တဲ့ ။ သင္တုန္းစက္မွန္း မသိလို႔ လိုခ်င္ခဲ့တာပါ တနည္းအားျဖင့္ အမွန္ကို မသိျခင္း ေမာဟေၾကာင့္ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘျဖစ္တာပါ ။ ေနာက္ဥပမာ တစ္ခုေျပာပါဦးမယ္ စာေတာ့ နည္းနည္းရွည္သြားျပီထင္တယ္။ တစ္ရက္မွာ စိတ္က်န္းမာေရး ပါရဂူဆရာဝန္ၾကီး ေဆးရုံထဲမွာ လွည့္လည္ေတာ့ လူနာတစ္ေယာက္က ဆရာဝန္ၾကီးကို မၾကားဝံ႕ မနာသာ စကားမ်ားနဲ႔ ဆဲတယ္။ ဒါကို ဆရာဝန္ၾကီးက စိတ္မဆိုးပဲ ျပဳံးေနတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ? ဆရာဝန္ၾကီးက ဒီလူဟာ စိတၱဇ ေဝဒနာသည္မွန္း သိလို႔ပါ။ေရာဂါသည္ရဲ့ အေျခေနမွန္ကို သိလို႔ပါ။ အကယ္၍ ဆရာဝန္ၾကီးက ဒီလူအေၾကာင္း မသိဘူးဆိုရင္ ဆရာဝန္ၾကီး စိတ္ဆိုးေဒါသ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ အဲသလိုပါပဲ အမွန္ကို မသိျခင္းေမာဟက စိတ္ဆိုျခင္း ေဒါသ ၊ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘ ျဖစ္ႏိုင္သလို ဆရာဝန္ၾကီးလို ေဝဒနာသည္ရဲ့ အေၾကာင္းမွန္ကို သိျခင္း အေမာဟ(ပညာ)က စိတ္မဆိုးျခင္း အေဒါသ(ေမတၱာ)ကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဒါက ေဟတု(ဟိတ္ ၆ပါး)ရဲ့ အက်ဥ္းသိလြယ္ရုံ မွ်သာပါ။ ဒါဆိုရင္ ဟိတ္ ဆိုတာကို သေဘာေပါက္လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္ ။ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟကို အေတာ္ၾကီး ရင္းႏွီးေနေပမယ့္ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟကေတာ့ ပါဠိစာနဲ႔ အထိအေတြ႔အားနည္းတဲ့သူ အတြက္ေတာ့ နည္းနည္းနားရႈပ္တတ္ပါတယ္။ လြယ္လြယ္မွတ္လိုက္ေပါ့ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟေတြမွာ ပါတဲ့ အ -ဆိုတဲ့စကားလုံးေလဟာ no သို႔မဟုတ္ negative ဆိုတာကို ေျပာတာလို႔ စိတ္ထဲကမွတ္ထားလိုက္ရင္ လြယ္ပါတယ္။ က်မ္းကိုး အရွင္ဇနကာဘိဝံသ ၏ အေျချပဳပ႒ာန္း ။ ။ အေျချပဳသျဂႋဳဟ္ လယ္တီဆရာေတာ္ ၏ ပါရမီ ဒီပနီ ငါးရာ့ငါးဆယ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ မိလိႏၵ ပဉွာ(ကုသလာကုသလသမဝိသမ) ဇာတကအ႒ကထာ(၁) ဒုေမၼဓဇာတက ashinjawtika

from ျဖိဳးမင္းေဇာ္ http://ift.tt/2vPEFCf via IFTTT