အဘယ္မွာ ဖန္ဆင္ းလုိ႔ ရမည္နည္း (ကုသုိလ္-အကုသုိ လ္ႏွင့္ ၄င္းတုိ့၏အက် ဳိးတရားမ်ား) ****************************** *************************** ကံဆုိတာ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြတ္မွဳ(ကာယကံ)။ေျပ ာဆုိမွဳ(ဝစီကံ)။ၾကံစည္မွဳ(မေနာကံ)ေတြကုိ ကံလုိ့ေခၚတယ္ဆုိတာကုိ အက်ဥ္းခ်ဳပ္မွတ္သားလုိက္ပါ။အဲဒီ ကံဟာ အကုသိုလ္ကံ(မေကာင္းကံ)။ကုသုိလ္က ံ(ေကာင္းကံ)ဆုိျပီးႏွစ္မ်ဳိးရွိပါတယ္။ မေကာင္းတဲ့ကံ အကုသုိလ္ကံက ၁။ပါဏာတိပါတ -သူ့အသက္သတ္မွဳ။ ၂။အဒိႏ႖ာဒါန -သူဥစၥာခုိးမွဳ။ ၃။ကာေမသုမိစၦာစာရ-သူ့အိမ္ယာလြန္ၾကဴးမွဳဆုိျပီး( ၃)မ်ဳိးရွိပါတယ္။အဲဒီအကုသုိလ္ကံ(၃)မ်ဳိးက ကုိယ္နဲ့ျပဳလုပ္ တာျဖစ္လုိ့ ကာယကံလုိ့ေခၚပါတယ္။
ေနာက္-ႏွဳတ္ျဖင့္ေျပာဆုိတဲ့ ဝစီကံဆုိတာရွိပါတယ္။ ၁။မုသာဝါဒ-လိမ္လည္ေျပာဆုိမွဳ။ ၂။ပိသုဏဝါစာ -အခ်စ္ပ်က္ေအာင္(သူတစ္ပါးတုိ့၏ခ င္မင္မွဳကုိပ်က္ဆီးေအာင္)ကုန္းတုိက္မွဳ။ ၃။ဖရုသဝါစာ -ၾကမ္းတမ္းေသာစကားကုိေျပာဆုိမွဳ။ ၄။သမၹပၸလာပဝါစာ-အက်ဳိးမဲ့စကားေျပာဆုိမွဳ။ဒါက ဝစီကံေလးပါးပါ။
ေနာက္-စိတ္ထဲကၾကံစည္တဲ့ မေနာကံဆုိလည္း(၃ )ပါးရွိေသးတယ္။ ၁။အဘိဈၨာ -သူတစ္ပါးဥစၥာ သူတစ္ပါးစီးပြား ကုိ(မတရား)လုိခ်င္မွဳ။ ၂။ဗ်ာပါဒ-သူတစ္ပါးကုိျပစ္မွားမွဳ။ ၃။မိစၦာဒိဌိ -မွားယြင္းသည့္ အယူအဆ(အယူမွား)။ဒါက စိတ္နဲ့ၾကံစည္ျပီးျဖစ္တဲ့ အကုသုိလ္ မေနာကံ(၃)ပါးပါ။ မေကာင္းတဲ့ အက်င့္စရုိက္ေတြျဖစ္လုိ့ ဒုစရုိက္လုိ့လည္ းေခၚတယ္။အကုသုိလ္ကံလုိ့လည္းေခၚတယ္။
ေကာင္းတဲ့ကုသုိလ္ကံ ဆုိတာ အဲဒီမေကာင္းတဲ့ အကုသိုလ္ေတြကုိ မျပဳပဲ ေရွာင္ၾကဥ္ရင္ ကုသုိလ္ျဖစ္တယ္။ (ဥပမာ)ျခင္တစ္ေကာင္ကုိ သတ္လုိက္ရင္ ပါဏာတိပါတကံျဖစ္ျပီး အကုသုိလ္ကံျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္မသတ္ပဲ ေရွာင္ၾကဥ္လုိက္ရင္ အကုသုိလ္မျဖစ္ပဲ ကုသုိလ္ျဖစ္တယ္လုိ့ဆုိလုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ကုသုိလ ္ဆုိတဲ့ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ဒုစရုိက္ မေကာင္းမွဳကုိ ေရွာင္ၾကဥ္လုိက္ရုံနဲ့ ကုသုိလ္သေဘာက မကုန္ေသးပါဘူး။ ဒါန -ေပးကမ္းလွဴဒါန္းမွဳ။ သီလ -ကုိယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္မွဳ။ထိန္းသိမ္းမွဳ။ ဘာဝနာ -သမထ ဝိပႆနာပြားမွဳ။ ဒါေတြလည္းကုသိုလ္လုိ့ေခၚတယ္။ထုိ့ျပင္အျခား ကုသုိလ္ေရးဆုိင္ရာ အမူအရာ(ပုညၾကိယာ ဝတၳဳ)ဆုိတာရွိေသးတယ္။ ၁။ဒါန -ေပးကမ္းလွဴဒါန္းမွဳ။ ၂။ သီလ -ကုိယ္က်င့္တရားေကာင္းမြန္မွဳ ထိန္းသိမ္းမွဳ(သ က္ဆုိင္ရာ က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းမ်ားလုိက္နာမွဳ) ၃။ဘာဝနာ -ကုသုိလ္တရားျဖစ္ေပၚတုိးပြားေစမွဳ။(သမထ ဝိပႆနာပြားမွဳ)။ ၄။အပစာယန -မိဘ ဆရာသမား စသည့္ မိမိထက္ အသက္သိကၡာရာထူးဂုဏ္သိန္ ၾကီးမားသူတုိ့ကု ိအရုိအေသေပးမွဳ။ ၅။ေဝယ်ာေဝစၥ - ဘုရား တရား သံဃာ မိဘဆရာသမား စသူတုိ့ရဲ့လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားကုိေဆာင္ရြတ္ေပးမွဳ။ ၆။ပတၱိဒါန-မိမိျပဳလုပ္လွဴဒါန္းေဆာင္ရြတ္ခဲ့ေသာ ကုသုိလ္အဖုိ့ကုိ (မိမိႏွင့္ထပ္တူ)ရၾကေစဟူေသာ သေဘာထားျဖင့္အမွ်ေပးေဝမွဳ။ ၇။ပတၱာနဳေမာဒန -သူတစ္ပါးတုိ့ကေပးေဝသည့္ ကုသုိလ္ေကာင္းမွဳ၏အေပၚတြင္ ဝမ္းေျမာက္ၾကည္န ဴးစြာသာဓုေခၚဆုိမွဳ။ ၈။ဓမၼႆဝန -တရားနာျခင္း။ ၉။ဓမၼေဒသနာ -အမ်ားခ်မ္းသာေစဖုိ့ျဖဴစင္ေသာေစတနာျ ဖင့္ ေဟာေျပာပုိ့ခ်မွဳ။ ၁၀။ဒိဌိဇုကမၼ -အယူေျဖာင့္ေအာင္ယူမွဳ။(ကုသုိလ္က အကုသုိလ္ ကံႏွင့္ ၄င္းတုိ့၏ အက်ုိးတရားမ်ားကုိအမွန္ျမင္ အမွန္သိလွ်င္ ဒိဌိဇုကမၼပုညၾကိယာဝတၳဳျဖစ္၏)။ဒါ ေတြအားလုံးခ်ဳပ္လုိက္ေတာ့ ဒါန သီလ ဘာဝနာပါပဲ။ ကာမာဝစရ ကုသုိလ္ကံလုိ့ေခၚပါတယ္။ဒါနသီလ ဘာဝနာ ျဖစ္သြားပုံက ဒီလုိပါ။ဒါနအုပ္စုထဲမွာ ပတၱိဒါန။ပတၱာနဳေ မာဒနာ ႏွစ္ပါးဟာ စြန့္ျခင္းသေဘာရွိလုိ့ ဒါနအုပ္စုထဲကုိ ထည့္သြင္းရတာျဖစ္လုိ့ ဒါနလုိ့ေခၚလုိ့ရပါတယ္။ အပစာယနႏွင့္ ေဝယ်ာေဝစၥ ႏွစ္ပါးက ျဖည့္က်င့္ရတဲ့အ တြက္ေၾကာင့္ စာရိတၱသီလျဖစ္ပါတယ္။ဒါေၾကာင့္ သီလအမ်ုိးအစားထဲထည့္သြင္းရတာျဖစ္လုိ့ သီလလုိ့ေခၚပါတယ္။ က်န္တဲ့ ဓမၼႆဝန။ဓမၼေဒသနာႏွင့္ ဒိဌိဇုကမၼကေတာ့ ဘာဝနာထဲကုိထည့္သြင္းရပါတယ္။ဒါေၾကာင့္ ပုညၾကိယာဝတၳဳဆယ္ပါးဆုိတာ ဒါနသီလ ဘာဝနာလုိ့ေျပာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ဒါနသီလ ဘာဝနာ ကုိကံလုိေခၚတယ္။ဘာကံလဲလုိ့ဆုိေတာ့ ကာမာဝစရကုသုိလ္ကံလုိ့ေခၚပါတယ္။က ာမာဝစရကုသုိလ္ကံဆုိတာ ကာမဘုံမွာျဖစ္လု ိ့ကာမာဝစရကုသုိလ္ကံလုိ့ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ဦ းဇင္းတုိ့ဗုဒၶဘာသာအလုိအရ သုံးဆယ့္တစ္ဘုံရွိပါတယ္။
ငရဲ တိရိစၦာန္ ျပိတၱာ အသုရကာယ္ဆုိတဲ့အပါယ္ေလးဘုံ။ လူဘု ံ။နတ္ျပည္ေျခာက္ထပ္(နတ္ဘုံေျခာက္ဘုံ) အရူပေလးဘုံ။ ရူပတစ္ဆယ္ေျခာက္ဘုံဆုိျပီးသုံးဆယ့္တစ္ဘုံရွိပါတယ္။ (အပါယ္ေလးဘုံရယ္ လူဘုံရယ္ နတ္ဘုံေျခာက္ဘုံ )ေပါင္းေတာ့ တစ္ဆယ့္တစ္ဘုံက ကာမဘုံလုိ့ေခၚတာပါ။ ဒါျဖင့္ ဒါန သီလ ဘာဝနာ ကုသုိလ္ကံေတြသည္ ကာမဘုံမွာျဖစ္လုိ့ကာမာဝစရကုသုိလ္ကံလုိ့ေခၚတာပါ။ေန ာက္ အရူပါဝစရကုသုိလ္ကံ။ရူပါဝစရကုသုိလ္ကံရယ္ မဂ္ကုသုိလ္ရယ္ဆုိျပီး ကုသုိလ္အမ်ဳိးစားေတြရွိပါေသးတယ္။ အရူပါဈာန္ေတြကေတာ့ အရူပါဝစရကုသုိလ္ကံ။ ရူပဈာန္ေတြကေတာ့ ရူပါဝစရကုသုိလ္ကံ။ ဝိပႆနာအားထုတ္လုိ့ ေသာတာပန္စသည္တည္ သြားေအာင္အားထုတ္တာကေတာ့ မဂ္ကုသုိလ္ေပါ့။ စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ ကုသိုလ္ကံအမ်ဳိးစားေတြရွိေနတာပါ။
ဒီေတာ့ကံဆုိတာ ဆုိခဲ့ျပီးတဲ့အတုိင္း ေကာင္း မေကာင္း ေဆာင္ရြတ္မွဳကုိ ကံလုိ့ေခၚတာပါ။ ေနာက္ ကံရဲ့အက်ဳိးတရားဆုိတာက အဲဒီ ကုိယ္ျပဳလုိက္တဲ ေကာင္းမွဳ။မေကာင္းမွဳအလုိက္ သက္ေရာက္မွဳေတြပါပဲ။ ဥပမာ-သူ့အသတ္သတ္မွဳဆုိတဲ့ မေကာင္းမွဳအကုသု ိလ္ကုိလုပ္ရင္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ဥပေဒမ်ားႏွင့္ျငိစြန္းျပီး ျပစ္ဒဏ္က်မယ္။ဥပမာလူတစ္ေယာက္ကုိသတ္လုိက္ရင္။ သူတစ္ပါးဥစၥာကုိခုိးယူလုယက္ရင္စသည္ျဖင့္မေကာင္း မွဳျပဳတယ္ဆုိပါစုိ့။အဲဒီလူဟာ မေသခင္မွာလည္း တရားဥပေဒအရအေရးယူခံရသလုိ။ေသျပီးလုိ့ေနာက္ဘ ဝက်ရင္လည္းအသက္တုိျခင္း။ဆင္းရဲျခင္း စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ မေကာင္းက်ဳိးကုိျပန္ျပီးခံစားရတယ္။ အခုဘဝ တစ္ခ်ဳိးဆုိ အမိဝမ္းထဲမွာတင္ေသသြားတာ။ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ့ ေသသြားတာေတြကုိၾကည့္ရင္ အဲဒီပုဂၢဳိလ္မ်ားဟာ အတိတ္က သူတစ္ပါးအသက္ကုိ သတ္ျဖတ္ခဲ့လုိ့ဆုိတာ သိသာပါတယ္။ယခုဘဝမွာစည္းစိမ ္ဥစၥာနည္းပါးဆင္းရဲၾကတာဟာလည္းသူတစ္ပါးပစၥည္းက မတရားခုိးယူ လုယက္ခဲ့လုိ့ဆုိတာသိနုိင္ပါတယ္။ဒါက အက်ဥ္းေလာက္ ဥပမာေပးျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ဒါက အကုသုိလ္ကံရဲ့အက်ဳိးအျပစ္ေတြပါ။ ကုသိုလ္ေတြျပဳရင္လည္းေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာေတြျဖစ္မယ္။ ဒီဘဝမွာအသက္ရွည္တယ္။အနာကင္းတယ္.က ်န္းမာတယ္ဆုိတာ အေၾကာင္းမဲ့သက္သက္မဟုတ္ပဲ အတိတ္က ကုိယ္ျပဳလုပ္ ေစာင့္ထိန္းခဲ့တဲ့သီလေၾကာင့္ပါ။ ပစၥည္းဥစၥာခ်မ္းသာၾကြယ္ဝတယ္ဆုိတာလည္း အလွဴအတန္းေတြျပဳလုပ္ခဲ့လုိ့ပါ။အသက္ရွည္တယ္ အဆင္းလွတယ္ ခ်မ္းသာၾကီးတယ္ ခြန္းအားၾကီးတယ္ ဆုိတာေတြလည္းအေၾကာင္း
မရွိပဲျဖစ္လာတဲ့အက်ဳိးတရားမဟုတ္ဘဲ ကုိယ္ျပဳထားတဲ့ ကုသိုလ္ကံ ေတြေၾကာင့္ ဒီအက်ဳိးတရားေတြ ခံစားရတယ္ဆုိတာ အေသခ်ာမွတ္ေစခ်င္ပါတယ္။ကုိယ္က သူတစ္ပါးကုိကူညီတယ္ဆုိရင္လည္း အဲဒီကုသုိလ္နဲ့ အလားတူ တန္ျပန္တဲ့ အက်ဳိးသက္ေရာက္မ ွဳေတြျဖစ္လာမွာပါ။သူတစ္ပါးကုိကူညီလုိက္လုိ့ ကုိယ့္အလွည့္က်ရင္လည္းတစ္ျခားသူတစ္ပါးက ျပန္ျပီးကူညီတဲ့သေဘာပါပဲ။ဒါက ကုသုိလ္ကံရဲ့အက် ဳိးတရားေတြပါ။ဒီလုိဆုိကုသုိလ္ကံ အကုသုိလ္ကံကုိလည ္းသိေလာက္ျပီး။ကုသုိလ္ကံ အကုသုိလ္ကံေတြရဲ အက်ဳိးတရားေတြကုိလည္းသိေလာက္ပါျပီ။မယုံမရွိပါနဲ့။ မယုံဘူးဆုိရင္လက္ေတြ့စမ္းသပ္ပါ။တကယ္မွန္ပါမွလ က္ခံပါ။ဒါကဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရဲ့တရားပါ။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရဲ့ဝါဒပါ။ဗုဒၶရဲ့တရား ဗုဒၶရဲ့ဝါဒက ဇြတ္မွိတ္ျပီးမယုံခုိင္းပါဘူး။ဇြတ္မွိတ္ျပီးယုံၾကည္ခုိင္းတဲ့ဝါ ဒမဟုတ္ပါဘူး။မယုံရင္စမ္းသပ္ၾကည့္လုိ့ရတဲ့ အာမခံခ်က္ ရာခုိင္ႏွုန္းအျပည့္ေပးနုိင္တဲ့တရားပါ။အာမခံရဲရ ဲၾကီးေပးထားတဲ့ဝါဒပါ။ အားလုံးေသာဒကာ ဒကာမမ်ားအကုသုိလ္ဟူသမ်ွေ ရွာင္ၾကဥ္ျပီး ကုသုိလ္တရားမ်ားကုိအသက္ထက္ဆုံးျ ပဳလုပ္ျပီး စိတ္ခ်မ္းသာ ကုိယ္က်န္းမာပါေစဟု ဆႏၵျပဳလုိက္ပါသည္။ အရွင္ဝိမလဝံသ (နာလႏၵာတကၠသုိလ္)
No comments:
Post a Comment