ျမန္မာ့ေႏြဦး၊ထုိင္းေပၚလစီ အေရြ႕ႏွင့္ ေဒသတြင္း အင္အားခ်ိန္ခြင္လွ်ာ
မင္းလြင္ထက္
(စကားဦ း-ယခုေဆာင္းပါးမွာ"Bangkok Post” တြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ “Thailand, Myanmar share common destiny” ေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ဆို တင္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။မူရင္းစာေရးသူမွာ ခ်ဴလာေလာင္ကြန္းတကၠသိုလ္၊ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံဌာန၊ လုံျခံဳေရးႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာေလ႔လာေရး ညႊန္ၾကားေရးမႈး၊တြဲဖက္ပါေမာကၡ Thitinan Pongsudhirakျဖစ္ပါသည္။ ဘာသာျပန္သူအေနႏွင့္ မူရင္းစာေရးသူႏွင့္ သေဘာတူျခင္း၊ မတူျခင္းထက္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၊စီးပြားေရးအေျပာ င္းအလဲမ်ားအေပၚ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ အမ်ားဆုံးျပဳလုပ္ထားသည့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ မူဝါဒဆိုင္ရာ တုံျပန္မႈကို ရိပ္စားမိေစလိုသည့္ သေဘာထားေစတနာ ရွိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာ့ေႏြဦးအေပၚ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံ မ်ား၏ေပၚလစီအေရြ႕ကို ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးေနာက္ခံကားတြင္ တင္ၾကည့္ႏုိင္လွ်င္ တစုံတရာ အက်ိဳးရွိမည္ဟု ယူဆျပန္ဆုိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။)
ထိုင္းႏိုင္ငံ၏သမိုင္းကို ေျပာၾကသည့္အခါတိုင္း လိုသလို ခ်ဲ႕ကားဖြင့္ဆိုၾကသည့္ ကိစၥတစ္ခုမွာ ထိုစဥ္က ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ ျမိဳ႕ေတာ္ အယုဒၶယကို ျမန္မာတပ္မ်ား ဖ်က္ဆီးျဖိဳလွဲလိုက္ျပီ း ခုႏွစ္လအၾကာ၊၁၇၆၇ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွ စတင္၍ လြတ္လပ္ေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအျဖစ္ ထိုင္းႏိုင္ငံရပ ္တည္လာခဲ႔သည္ ဆိုေသာ ကိစၥပင္ျဖစ္သည္။
အယုဒၶယပ်က္ျပီးထိုင္းႏိုင္ငံကိုျပန္လည္စုစည္းႏိုင္ခဲ႔ျခင္းမွာ တက္ဆင္ဘုရင္၏ ထူးျခားေသာ ရဲစြမ္းသတၱိ၊ စစ္ေရးဆိုင္ရာ ေခါင္းေဆာင္မႈ၊ မဟာဗ်ဴဟာ က်င္လည္လိမၼာမႈႏ ွင့္ စုစည္းႏိုင္မႈေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကပါသည္။ဤကိစၥမွာ တစ္ပိုင္းတစ္စ မွန္သည္ျဖစ္ေသာ္လည္းျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔မွာ ယခင္ အတိတ္ကာလက ႏွစ္ဘက္အျပိဳင္အ ဆိုင္ျဖစ္ခဲ႔ေသာ၊နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္း နာၾကည္းမုန္းတီးမႈမ်ား ရွိေနခဲ႔ၾကေသာ ထီးျပိဳင္နန္းျပိဳင္ အင္ပိုင္ယာႏွစ္ခုအျဖစ္ တည္ရွိရပ္တည္ခဲ႔ၾကသည္ဆိုေသာ အခ်က္ကို အထင္အရွား မီးေမာင္းထိုးျပေနျခင္းလည္း ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခ်ိန္ကားႏွစ္ႏိုင္ငံစလုံးပင္ အတိတ္ကာလႏွင့္ မတူေတာ့ဘဲ ခြဲထြက္ခဲ႔ၾကျပီ ျဖစ္သည္။ ယခင္က မတူေသာ အေျခအေန၊မတူေသာကံၾကမၼာမ်ားႏွင့္ ဘားမားႏွင့္ ဆိုင္ယမ္ဟူ၍ယွဥ္တြဲ ရပ္တည္လာခဲ႔ၾကသည့္တိုင္ ယခု ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔မွာမူကားဒီမိုကေရစီအသြင္ ကူးေျပာင္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားေအာင္ျမင္ရန္၊လူမႈတည္ျငိမ္မႈရ ရွိေစရန္ႏွင့္ ေရရွည္တည္တံ႔သည္ ့စီးပြားေရးဖြံ႔ျဖိဳးမႈ ရရွိရန္အတြက္ ႏွစ္ႏုိင္ငံပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမည့္ နည္းလမ္းမ်ားကိုရွာေဖြရေတာ့မည္႔အခ်ိန္ က်ေရာက္လာျပီ ျဖစ္သည္။
တက္ဆင္ဘုရင္အေၾကာင္း ေျပာၾကသည့္အခါတိုင္း ျမန္မာတပ္မ်ား အယုဒၶယကို စစ္ခ်ီေနဆဲ အခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ေျမာက္ဘက္မွ တရုတ္တပ္မ်ား ဝင္ေရာက္ က်ဴးေက်ာ္လာၾကသည္ဆိုသည့္အခ်က္ကိုယိုးဒယားရာဇဝင္တ ြင္ တမင္ခ်န္လွပ္ထားေလ႔ရွိပါသည္။ဆင္ျဖဴရွင္မင္းအေနျဖင့္ ထုိသုိ႔ က်ဴးေက်ာ္လာသည့္ တရုတ္တပ္မ်ားကို ျပန္လည္ခုခံႏိုင ္ေရး အယုဒၶယမွ တပ္မ်ားျပန္လည္ဆုတ္ခြာရန္ ညႊန္ၾကားျခင္းမျ ပဳဘဲ အယုဒၶယအ၇တြင္ရွိေသာ အလုပ္ကို လက္စသတ္ျပီးမွ ျပန္လည္ ခ်ီတက္လာရန္ ညႊန္ၾကားခဲ႔သည္။ ဤတြင္ အယုဒၶယ က်ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။တခ်ိန္က ေရႊထီးေဆာင္းခဲ႔ေသာ အယုဒၶယႏိုင္ငံေတာ္ကားက်ဆုံးသြားခဲ႔ျပီ။ထုိအခါမွ ျမန္မာတပ္မ်ား ျပန္လည္ထြက္ခြာ၍ တရုတ္တပ္မ်ားကို တိုက္ထုတ္ရသည္ျဖစ္ရာ အယုဒၶယတြင္ တပ္ငယ္တတပ္ခန္႔သ ာ ခ်န္ထားႏိုင္ခဲ႔သည္႔အတြက္ ေနာင္ ယိုးဒယားမင္း တက္ဆင္က ျပန္လည္တိုက္ထုတ္ႏိုင္ခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိင္းမင္းတက္ဆင္မွာ ယခုလက္ရွိ ခ်ကၠရီမင္းဆက္မတိုင္မီ ၁၅ ႏွစ္တာမွ် ယိုးဒယားႏိုင္ငံ(Siam)ကို အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလု ပ္သြားခဲ႔သည္။
သမိုင္းေၾကာင္းအရစစ္ပြဲမ်ား၊အႏိုင္အရႈံးမ်ားအေၾကာင္း ေျပာဆုိၾကသည့္အခါတိုင္းျမန္မာက အျမဲလို ယုိးဒယား (Siam) အေပၚ အသာစီးမွ ေနခဲ႔သည္ခ်ည္းသာျဖစ္သည္။ ၁၇ ရာစုအေစာပိုင္းတိုေတာင္းလွသည့္ ကာလတစ္ခုတြင္သာ ယိုးဒယားမင္း နရဲစြမ္၏စစ္ေရးဆုိင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာ ကြ်မ္းက်င္လိမၼာမႈႏွင့္ ယိုးဒယားတုိ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းသို႔ စစ္ခ်ီတက္ႏိုင္ခဲ႔ျခင္းသာ ယိုးဒယားတို႔ဘက္ကျပန္လည္ ေျပာဆိုေခ်ပစရာရွိပါသည္။အင္ပိုင္ယာႏုိင္ငံႏွစ္ခုအျဖစ္ အျပိဳင္အဆိုင္ ျပဳခဲ႔ၾကသည့္အခ်ိန္အမ်ားစုတြင္ ျမန္မာကသာ ယိုးဒယားဘက္သို႔စစ္ခ်ီတက္လာေလ႔ရွိပါသည္။ျမန္မာမွာ သေဘာသဘာဝအားျဖင့္ပင္ စစ္တိုက္၊ စစ္ထိုးလိုေသာႏိုင္ငံ (warrior state) ျဖစ္ျပီးယုိးဒယားမွာမူ ကုန္ကူးသန္းေရာင ္းဝယ္ေရးကိုသာ အဓိကေဆာင္ရြက္လိုေသာႏိုင္ငံအျဖစ္ အေကာင္းဆုံး ဥပမာျပႏိုင္သည့္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ျမန္မာမင္းႏိုင္ ငံမွာ စစ္ပြဲမ်ား၊ေအာင္ျမင္မႈမ်ားႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ေနခဲ႔ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္ျပီး တဖက္မွ ယိုးဒယားမင္းႏိုင္ငံမွာမူ ကုန္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး၊ကုန္သြယ္ေရးအလုပ္ကိုသာ အေလးေပးေဆာင္ရြက္ခဲ႔ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကာ း ပထဝီအေနအထားမ်ား၊သမိုင္းေၾကာင္းအစဥ္အလာမ်ားအရ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ မ်ိဳးဗီဇ (DNA)မ်ားမွာ ႏွစ္ႏုိင္ငံျပည္သူမ်ား၊ႏွစ္ႏိုင္ငံရပ္တည္မႈအၾကားတည္ရွိေနခဲ႔ျပီး ထိုမ်ိဳးဗီဇမ်ားကပင္ ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံေရ ာက္ရွိေနေသာ အေနအထားကို ရွင္းလင္းျပသေနျခင္းဟု ဆုိႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ပထဝီအေနအထားသည္လဲ အထူးအေရးပါ ပါသည္။ျမန္မာမွာ ထိုစဥ္က ျဗိတိသွ် သိမ္းပိုက္ထားေသာ အိႏၵိယႏုိင္ငံႏွင့္ ကပ္လ်က္ တည္ရွိေနျခင္းျဖစ္ရာ၊ ၁၉ရာစုအတြင္း ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕လိုေသာ ျဗိတိသွ်ႏွင့္ ေဒသတြင္း စစ္မင္းသဖြယ္ျဖစ္ခဲ႔သည႔၊္ စစ္ေသြးစစ္မာန္ၾကြယ္သည့္ ျမန္မာတုိ႔ သုံးၾကိမ္တိုင္ စစ္ပြဲမ်ား ဆင္ႏြဲခဲ႔ရသည္။ သုံးၾကိမ္စလုံးပင္ ျမန္မာ စစ္ရႈံးခဲ႔ရာ ၁၈၈၅ တြင္ ျမန္မာမင္းဆက္ ပ်က္သုဥ္းသြားခဲ႔ျပီး ျမန္မာ႔ဦးစြန္းေျမသို႔ယြန္းခဲ႔ ရသည္။တစ္ဖက္တြင္လဲ ျမန္မာႏွင့္ အဂၤလိပ္အၾကား ျမန္မာ တစ္ခါ စစ္ရႈံးတိုင္း ယိုးဒယားက ျဗိတိသွ်ကို လိုက္ေလွ်ာ ေစ႔စပ္မႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ရေလ႔ရွိပါသည္။ ၁၉၀၉ ခုတြင္ ယိုးဒယားပိုင္ ေျမာက္ပိုင္း မေလးျပည္နယ္မ်ားကို အဂၤလိပ္လက္ အပ္ခဲ႔ရသလို၊ျမန္မာႏိုင္ငံကိ ု အဂၤလိပ္အေရွ႕အိႏၵိယကုမၸဏီ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ သြတ္သြင္းျပီးေနာက္ ယိုးဒယားတုိ႔သည္လည္းအင္ဒိုခ်ိဳင္းနာ းဘက္မွ ဖိအားေပးလ်က္ရွိေသာ ျပင္သစ္ကိုလိုနီမ်ားကို လိုက္ေလွ်ာမႈမ်ားျပဳခဲ႔ရသည္။ ၁၈၉၃ တြင္ ျပင္သစ္တုိ႔သည္ ယေန႔ လာအိုႏွင့္ ကေမၻာဒီးယားနုိင္ငံမ်ားကို အမ်ားစု သိမ္းပိုက္ထားျပီးျဖစ္သည္။ဤသမိုင္းျဖစ္ရပ္တို႔ကို ျပန္လည္ေထာက္ရႈလွ်င္ စစ္ေသြးစစ္မာန္ၾ ကြယ္ဝသည့္အေလ်ာက္အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားမွ နယ္ခ်ဲ႕သမားမ်ား၏နယ္ခ်ဲ႕မႈကို ခံခဲ႔ရသည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွ င့္ ထုိနယ္ခ်ဲ႕မႈကို ၾကံၾကံခံရင္ဆိုင္မႈမရွိဘဲ ေလယူရာတိမ္း၍ လက္ေတြ႔အက်ိဳးကိုေမွ်ာ္ေသာ၊လြတ္လပ္ေရးမဆုံးရႈံးခဲ႔ဖူးဟု ဆုိႏိုင္ေသာ ယိုးဒယားႏုိင္ငံတို႔အၾကား သမိုင္းေၾကာင္းဆ က္စပ္မႈမ်ားကို အထင္အရွား ေတြ႕ျမင္ရမည္ျဖစ ္သည္။
ႏွစ္ဆယ္ရာစုတြင္လဲ ဤႏိုင္ငံ ႏွစ္ႏိုင္ငံအဖုိ႔မတူညီေသာ မုန္တိုင္းမ်ား၊ အေျပာင္းအလဲမ်ားရိုက္ခတ္ဝင္ေရာက္ခဲ႔သည္ကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။၁၉၅၀ ႏွစ္မ်ားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနႏွင့္ လြတ္လပ္ေရး ျပန္လည္ရရွိလာခဲ႔ျပီး ဒီမုိကေရစီစနစ္ ရွင္သန္ထြန္းကားေသာ အေျခအေနေရာက္ရွိလာေသာ္လည္း ၁၉၆၂ တြင္မူ စီးပြားေရးအရ မည္သူ႔ကိုမွ်မွီခုိျခင္းမရွိ သည့္ တံခါးပိတ္၊ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သို႔ ေျပာင္းလဲသြားခဲ႔သည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ၾကာ တံခါးပိတ္ဝါဒက်င့္သုံးခဲ႔ျပီးေန ာက္တြင္မူ တု႔ံဆိုင္းသြားလိုက္၊ ျပန္လည္စတင္လာလိုက္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး၊စီးပြားေရးတံခါးဖြင္႔မႈမ်ားဆီ ျပန္လည္ေရာက္ရွိ လာခဲ႔သည္။ယခုတြင္မူ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အတိတ္ကာလက ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးမ်ား တေလွၾကီးႏွင့္ အေျပာင္းအလဲဆီ စတင္ခ်ဥ္းနင္း ဝင္ေရာက္လာခဲ႔ျပီျဖစ္သည္။ ျမန္မာတိုင္းရင္ းသားမ်ားအေရးကလည္းအုပ္ခ်ဳပ္မႈႏွင့္တည္ျငိမ္မႈအတြက္ စိန္ေခၚမႈမ်ားစြာကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ႔သည္။၂၀၁၁ ၾသဂုတ္လတြင္ အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံသမၼတဦးသိန္းစိန္တို႔ပထမဆုံးအၾကိမ္ ေတြ႔ဆုံမႈအျပီး ပြင့္လင္းလာေသာ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ားႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား ေနာက္ပိုင္းေပၚေပါက္လာေသာ ဘာသာေရးႏွင့္ လူမ်ိဳးေရးုဆုိင္ရာ ပဋိပကၡမ်ားတြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဖိႏွိပ္ထားျခင္းခံရေသာ ျမန္မာတုိ႔၏ မသိစိတ္တြင္ စြဲဝင္ကပ္ညွိေနသည့္ သူမ်ားထက္သာသည္ဆ ိုသည့္ ဘဝင္စိတ္(superiority complex) ပါဝင္ေကာင္း ပါဝင္ႏိုင္ဖြယ္ရွိေနပါသည္။
တစ္ဖက္တြင္လည္း(၁၉၃၉ ခုႏွစ္မွစ၍ဆုိင္ယမ္(Siam)ဆ ိုေသာ အမည္မွ ထိုင္းႏိုင္ငံ(Thailand)ဟု အမည္ေျပာင္းခဲ႔ေ သာ) ထိုင္းႏိုင္ငံသည္လည္းျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ အတူတူေလာက္ပင္ ၁၉၅၇ မွ ၁၉၈၈ ထိ အသြင္စုံ၊အေရာင္စုံ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ားက အမ်ားအားျဖင့္ အာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္က်င့္ သုံးခဲ႔ၾကသည္။သို႔ေသာ္ ယင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ားတြင္ စီးပြားေရးကိုမူတံခါးဖြင္႔ထားခဲ႔ၾကျပီးကုန္သြယ္မႈႏွင့္ စီးပြားေရးအရ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈမ်ားကုိ အားေပးခဲ႔ၾကသည္။ ဤသည္မွာ ကိုလိုနီအျဖစ္ သြတ္သြင္းမခံရျခ င္းေၾကာင့္ႏွင့္ နဂိုကပင္ စီးပြားေရးေဆာင္ရြက္လိုေသာ အထုံဗီဇေၾကာင့္ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္နုိင္ဖြယ္ရွိပါသည္။အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးမ ်ားက ႏိုင္ငံ႔စီးပြားေရးကို ဦးစီးရန္ ဖြံ႔ျဖိဳးေရးနား လည္ကြ်မ္းက်င္သည့္တက္ခႏိုကရက္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ခြင္႔ျ ပဳခဲ႔ၾကျပီး ႏွစ္ေလးဆယ္ေက်ာ္ၾကာ စီးပြားေရးဖြံ႕ျ ဖိဳးမႈၾကီးအတြက္ လိုအပ္သည့္ အေျခခံလုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ႔ၾကသည္။ထုိစီးပြားေရးဖြံ႔ျဖိဳးမႈၾကီးကပင္ အဆင့္ဆင့္တိုးတက္ျဖစ္ေပၚလာေသာ ဒီမိုကရက္တိုင္ေ ဇးရွင္းျဖစ္စဥ္ကိုကူညီအားေပးမည့္ လူလတ္တန္းစားအလႊာကို ၾကီးထြားလာေစခဲ႔သည္။သို႔ရာတြင္ ယင္း စီးပြားေရးဖြံ႔ျ ဖိဳးတိုးတက္မႈၾကီးမွာ အင္အားျပင္းထန္ျပီး ရရွိလာသည့္အက်ိဳ းအျမတ္မ်ားမွာ အေပၚပိုင္းႏွင့္ အလယ္ပိုင္းရွိ ထိပ္တန္းအရာရွိၾ ကီးမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား၊စီးပြားေရးသမားမ်ားအတြက္သာ စုပုံေနခဲ႔ရာ ေအာက္ေျခအဆင့္မ်ားသို႔ ထိထိေရာက္ေရာက္ အက်ိဳးျပဳျခင္း မရွိခဲ႔ေပ။
ထုိင္းနိုင္ငံ၏ဆုိခဲ႔ပါအခ်ိန္ႏွင့္အမွ် လူမႈမညီမွ်မႈမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးအရ ဆင္းရဲခ်မ္းသာကြာဟမႈ ၾကီးမားျခင္းတုိ႔မွာ ေနာင္တြင္ သက္ဆင္ရွင္နာဝပ္(ယခင္ ထိုင္းဝန္ၾကီးခ် ဳပ္ေဟာင္း)အတြက္ အျမတ္ထုတ္စရာ ျဖစ္လာခဲ႔သည္။ သက္ဆင္ကို ဖယ္ရွားခဲ႔သည့္ ၂၀၀၆ စစ္အာဏာသိမ္းမႈအျပီး ထုိင္းႏိုင္ငံ၏ႏိုင္ငံေရးမွာ အီလည္လည္ အေျခအေနတြင္ တန္႔ေနခဲ႔သည္။၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွ စ၍ သက္ဆင္္လိုလားသူ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားက ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားအားလုံးအႏိုင္ရ ရွိခဲ႔ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ဦးေဆာင္ခြင့္ မရရွိခဲ႔သလို သက္ဆင္ ဆန္႔က်င္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားမွာလဲ သက္ဆင္ကို ႏိုင္ငံေရးတြင္ မပါဝင္ႏိုင္ေအာင ္စည္းျခားထားႏိုင ္ခဲ႔ေသာ္လည္းေရြးေကာက္ပြဲအႏုိင္ရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း မရွိခဲ႔ပါ။
လြန္ခဲ႔သည့္ ရာစုႏွစ္မ်ားအတြင္း ျမန္မာႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတုိ႔မွာ လားရာလမ္းေၾကာင္းမတူညီခဲ႔ေသာ္လည္း၂၁ ရာစု အဝန္းအဝိုင္းသစ္တြင္မူ ျမန္မာ၊ ထိုင္းႏွစ္ႏိုင္ငံ ျပန္လည္ ခ်ိတ္ဆက္လာႏိုင္ခဲ႔ျပီ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံအေနႏွင့္ (လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားအတြက္)ျမန္မာႏုိင္ငံမွ သဘာဝဓာတ္ေငြ႔အေပၚမွီခုိေနရျပီ ျဖစ္သလို လုပ္သားကိစၥ၊ လုံျခံဳေရး ကိစၥ (ဥပမာ မူးယစ္ေဆးဝါးႏွိမ္နင္းေရး)စသည့္ ကိစၥမ်ားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ မ်ားစြာ မွီခုိေနရျပီျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသာမရွိလွ်င္ ထုိင္းႏိုင္ငံအေနႏွင့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ျပတ္ေတာက္မႈမ်ား ၾကံဳေတြ႔ရမည္ျဖစ္သလို ျမင့္မားေသာ လုပ္ခလစာမ်ားႏွင့္လဲ ရင္ဆိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ျမန္မာႏိုင္ငံအေ နႏွင့္လည္း ႏ်ဴကလီးယားလက္နက္အစီအစဥ္မ်ားကို ရပ္ဆုိင္းထားလိုက္ျပီျဖစ္သလို အလုပ္သမားမ်ားလႊဲပို႔ေသာ ဝင္ေငြမ်ားအပါအဝင္ အကူအညီမ်ား၊ ေခ်းေငြမ်ား၊ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွ မႈ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားႏွင့္ အရည္အေသြးျမွင့္တင္ေရး အစီအစဥ္မ်ားကို ထုိင္းႏိုင္ငံထံမွ လက္ခံရရွိေနျပီျဖစ္သည္။ သာဓက ျပရလွ်င္ ထိုင္းႏိုင္ငံဗဟိုဘဏ္ (the Bank of Thailand)က မၾကာေသးမီက ျမန္မာက်ပ္ေငြကို ႏႈန္းရွင္ထားသည့္ကိစၥမ်ိဳးတြင္ ပါဝင္ကူညီခဲ႔ျခင္းမ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။
ထို႔ျပင္ ျမန္မာအစိုးရႏွင့္တပ္မေတာ္ကို လက္နက္စြဲကိုင္ ေတာ္လွန္ေနေသာ ရွမ္း၊ ကရင္စသည့္ တုိင္းရင္းသားလူ မ်ိဳးစုမ်ားကို ကူညီျခင္း၊ ေထာက္ပ႔ံျခင္းစသည့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား ၾကားခံထားမူဝါဒ (buffer policy)ကို ထုိင္းႏိုင္ငံအေနႏွင္႔ တရားဝင္ ဆက္လက္က်င့္သုံးျခင္းမရွိေတာ့သလို လက္ေတြ႔တြင္ ထုိင္းႏိုင္ငံ၏ျမန္မာႏိုင္ငံမူဝါဒဆိုင္ရာ သေဘာတူညီခ်က္ (consensus)ရရွိေနျပီဟုပင္ ဆုိရမည္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ ယင္လတ္၏ အစိုးရပင္ျဖစ္ေစ၊အတိုက္အခံ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း အဘီဆစ္ ဝိဇၨာဇီဝ ၏၂၀၀၈-၂၀၁၁ အစိုးရကပင္ျဖစ္ေစ၊ ထုိင္းအစိုးရမ်ာ း၏ျမန္မာအေရးမူဝါဒမွာ ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္ေရး၊ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက ္ေရးအတြက္ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို က႑စုံျမွင့္တင္သ ြားရန္ ဆိုသည့္ မူဝါဒပင္ျဖစ္သည္။ဤဘုံသေဘာတူညီခ်က္မ်ိဳး ထိုင္းအစိုးရအေနႏွင့္ ကေမၻာဒီးယားမူဝါဒတြင္ ကိုင္စြဲထားျခင္း မရွိေခ်။
ေလာေလာဆယ္ ျမန္မာ-ထိုင္းႏွစ္ႏိုင္ငံဆက္ဆံေရးတြင္ အေရးၾကီးသည့္ ကိစၥတစ္ခုမွာ ထားဝယ္စီမံကိန္းပင္ျဖစ္သည္။ ဤကိစၥတြင္ ျမန္မာ ထိုင္း ႏွစ္ဘက္စလုံးအေနျဖင့္ ေရရွည္စဥ္းစားသည့္အျမင္ရႈေထာင့္မွ သုံးသပ္ေဆာင္ရြက ္ရန္လိုျပီးအေသးအဖြဲ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို အာရုံစုိက္၍ မ်က္ေတာင္တဆုံးသာ ၾကည့္ျခင္းမ်ိဳး မျပဳသင့္ဘဲ မ်က္စိတဆုံး၊ က႑စုံအေရးၾကီးသည့္ ကိစၥမ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစာ းရန္လိုအပ္သည္။ေဒၚလာ ဘီလွ်ံခ်ီသည့္ ဤ စီမံကိန္းမွာ ထိုင္းႏိုင္ငံ ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီလုပ္ငန္းစုၾကီးတစ္ခုျဖစ္သ ည့္ အီတာလွ်ံ-ထိုင္းဖြံ႔ျဖိဳးေရး(Italian-Thai Development)ကုမၸဏီက ၂၀၀၈ ခုႏွစ္၌ထားဝယ္တြင္ စတုရန္းကီလိုမီတာ ၂၅၀ က်ယ္ဝန္းသည့္ စီမံကိန္း ရရွိျခင္းက အစျပဳခဲ႔သည္။ထုိပေရာဂ်က္ ေႏွာင့္ေႏွးသြားသည္တြင္ ယင္လတ္အစိုးရက ပခုံုးေျပာင္းတာဝန္ယူကာ၊ ျပည္သူဘ႑ာမ်ားႏွင့္ ဝင္ေရာက္ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံျပီးITD ကို အက်ိဳးအျမတ္ျဖစ္ေစမည့္ လုပ္ငန္းမ်ိဳးေဆာင္ရြက္လိမ့္မ ည္ဟု ခန္႔မွန္းရသည္။
ထို႔ျပင္ သက္ဆင္သည္လဲ ဤကိစၥေနာက္ကြယ္တ ြင္ ပါဝင္ေနသည္ဟု ယူဆရဖြယ္ရွိသည္။ သက္ဆင္ကလဲ ဤစီမံကိန္းတြင္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံရန္ စိတ္ဝင္စားေနသည္ဟု သတင္းမ်ားကဆိုျပိးထိုင္းသၾကၤန္ ဆုန္ကရမ္ ရက္မ်ားအတြင္း ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္အတူ ရွိေနသည္ဟု ဆိုသည္။ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ နက္ရႈိင္းစြာ ကြဲျပားေနေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ဘက္တဘက္ဘက္ကို ရပ္ျခင္းျဖင့္ ကေမၻာဒီးယားႏုိင္ငံ ျပဳမိသည့္ အမွားမ်ိဳး မျပဳမိေစရန္ ျမန္မာအာဏာပိုင္မ်ားအေနႏွင့္လညး္ ၾကိဳးစားေဆာင္ရြက္ၾကလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရသည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံရာတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနႏွင့္ ဘက္စုံဆက္ဆံျခင္းမ်ိဳး၊အဓိကအက်ိဳးစီးပြားစပ္ဆုိင္သူမ်ာ းအားလုံး ပါဝင္ေအာင္ ဆက္ဆံျခင္းမ်ိဳးျဖစ္သင့္သည္။ ထိုင္းႏုိင္ငံအေနႏွင့္လဲ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အလားတူ ဆက္ဆံသင္႔သည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံ အစုိးရအေနႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေ ပၚ စိတ္ေကာင္းေစတနာေကာင္းရွိေၾကာင္း ဆက္လက္ေဖာ္ျပရန္ လိုအပ္သလို ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ အဓိကအက်ိဳးစီးပြားစပ္ဆိုင္သူမ်ားအားလုံး သေဘာေပါက္နားလည္ႏိုင္ႏိုင္သည့္ ဆက္ဆံေရးမ်ိဳးကို ထူေထာင္ရန္လိုအပ္သည္။ထိုသို႔ေဆာင္ရြက္ရာတြင္လဲ မည္သည့္ အစုအဖြဲ႔ကိုမွ် မိမိ၏စီးပြားေရးအက်ိဳ းအျမတ္အေပၚမူတည္၍ပိုမို မ်က္ႏွာသာေပးဆက္ဆံျခင္းမ်ိဳး မျပဳလုပ္ရန္လည္း လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
က်ယ္ျပန္႔စြာ စဥ္းစားလွ်င္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အာဆီယံသို႔သြားရာလမ္းေၾကာင္း (ေကာ္ရစ္ဒါ) ျဖစ္သလို ျမန္မာႏုိင္ငံ၏လက္ရွိပြင့္လင္းလာေသာ အေနအထားက အေရွ႕ေတာင္အာရွကုန္းျပင္ကို ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ GDP ျမင့္မားလာေစရန္ လက္ယပ္ေခၚသည့္အေနအထားသို႔ ေရာက္ရွိလာေစခဲ႔သည္။ကေမၻာဒီးယား၊ လာအို၊ျမန္မာႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံစုေပါင္းထားေသာ စားသုံးသူေစ်းကြက္ၾကီးမွာ ဗီယက္နက္၊ယူနန္ႏွင့္ မေလးရွားအခ်ိတ္အဆက္မ်ားကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္လွ်င္ သန္း ၃၅၀ ေက်ာ္ ၾကီးမားသည့္ ေစ်းကြက္ၾကီးျဖစ္သည္။ဤအစုအေဝးၾကီးမွာ ေျမေပၚေျမေအာက္ ၾကြယ္ဝသည့္ သယံဇာတမ်ားလဲ ရွိေနသလို၊လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးအရလဲ တုိးတက္လာေတာ့မည့္အေျခအေနရွိေနသည္ျဖစ္ရာ ဤေဒသၾကီး၏ စီးပြားေရးမွာ ေသခ်ာေပါက္ ဖြံ႔ျဖိဳးတုိးတက္မည့္ အလားအလာရွိေနျပီး၂၀၁၅ အာဆီယံ ကတိကဝတ္မ်ားနွင့္လဲ ပတ္သက္ ဆက္စပ္ေနပါသည္။အဓိက စိန္ေခၚမႈတစ္ခုသ ာရွိပါသည္။ႏုိင္ငံေရး…၊ ၾကီးမားသည့္ႏိုင္ငံေရးလဲရွိသလို ခပ္ေသးေသးနိုင္ငံေရးကိစၥေတြလဲ ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။
ၾကီးမားသည့္ႏုိင္ငံေရးကိစၥမွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ဂ်ပန္ႏွင္႔ အာဆီယံတို႔က တဖက္တြင္ရွိေနသလ ိုႏွင့္ တဖက္တြင္ တရုတ္ ရွိေနသည့္ ပါဝါလြန္ဆြဲမႈမ် ားအၾကား အေရွ႕ေတာင္အာရွ ကုန္းျပင္၏ပါဝါမွ်ေျခကို ဘယ္လိုထိန္းၾကမလဲဆိုသည့္ ကိစၥ ျဖစ္သည္။ ဤေဒသမွာ သဘာဝအားျဖင့္ တရုတ္ႏုိင္ငံ၏လႊမ္းမိုးမႈ ၾသဇာေအာက္တြင္ ရွိေနသည္ျဖစ္ေသာ္လည္းေဒသတြင္းအက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို အလုပ္ျဖစ္ျပီး ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ အက်ိဳးရွိသည့္အေျခအေနတြင္ ေဆာင္ရြက္သြားႏုိင္ရန္ တဖက္မွ အျခားအင္အားၾကီးႏိုင္ ငံၾကီးမ်ားကေစာင့္ၾကည္႔ေပးရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ မည္သည့္ အင္အားၾကီးႏုိင္ငံကိုမွ် အေရွ႕ေတာင္အာရွက ုန္းျပင္ကို လႊမ္းမိုးရန္ ခြင့္ျပဳႏုိင္မည္မဟုတ္ေခ်၊ ဤရည္မွန္းခ်က္ကိုရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ ျမန္မာႏွင့္ ထုိင္းႏိုင္ငံက အျခားအဓိကပေလယာမ်ားကိုထိန္းညွိေပးႏိုင ္သည့္ အေနအထားတြင္ ရွိေနသည္။
ေသးငယ္သည့္ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္ကေတာ့အတြင္းပိုင္းျပႆ နာမ်ားသာ ျဖစ္လိမ့္မည္။မည္သို႔ေသာ အခက္အခဲ၊ အဟန္႔အတားမ်ားႏွင့္ ၾကံဳရသည္ျဖစ္ေစ၊ ျမန္မာဒီမိုကေရစ ီဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ားလမ္းေခ်ာ္မသြားရန္ လိုအပ္သလို၊ ထုိင္းဒီမုိကေရစီသည္လည္းယခုအေျခထက္ ပိုမိုက်စ္လ်စ္သ ိပ္သည္းေသာ၊ ေရြးေကာက္ပြဲဒီမုိကေရစီကို ေက်ာ္လြန္ေသာ အေနအထားေရာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံစလုံးဒီမုိကရက္တစ္အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားကို ခုိင္မာေအာင္တည္ေဆာက္၍ အျပန္အလွန္ ထိန္းညွိမႈ (checks and balances)၊ျပည္သူလူထု ပါဝင္မႈ၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွင့္ တာဝန္ခံမႈမ်ားရွိလာေစရန္မွာ မျဖစ္မေန ေဆာင္ရြက္ရမည့္ ကိစၥရပ္မ်ားျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔မွာ မတူေသာ ဒီမိုကေရစီခရီးလမ္းေပၚတြင္ ကြဲျပားသည့္အဆင့္ေနရာမ်ား၌ ရွိေကာင္းရွိၾကမ ည္ျဖစ္ေသာ္လည္းႏွစ္ႏိုင္ငံ ဦးတည္ခ်က္မ်ားမွာ အထူးနီးစပ္လွသည္ျဖစ္ရာ ယခင္ ရြပ္ရြပ္ခြ်ံခြ်ံတိုက္ခဲ႔ဖူးေသာ ႏုိင္ငံႏွစ္ႏိုင္ငံသည္ ယခုအခါ ရြပ္ရြပ္ခြ်ံခြ်ံပူးေပါင္းေဆာင္ရ ြက္ရန္ နည္းလမ္းမ်ားရွာေဖြရေတာ့မည္ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပလိုပါသည္။
(Envoy ဂ်ာနယ္ အတြဲ ၃၊ အမွတ္ ၅၁၊၂၃.၅.၂၀၁၃ ၾကာသပေတးေန႔ထုတ္ စာေစာင္တြင္ ေဖာ္ျပပါရွိျပီး)
Htet Minlwin Facebook စာမ်က္ႏွာမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္
No comments:
Post a Comment