Monday, May 20, 2013

(သၿဂႋဳဟ္ဆိုင္ရာ မွတ္သားဖြယ္အခ်ဳိ႕)

(သၿဂႋဳဟ္ဆိုင္ရာ မွတ္သားဖြယ္အခ်ဳိ႕ကို အလွ်င္းသင့္သလုိ ထည့္သြင္းတင္ျပသြားပါမယ္။ ပ႒ာန္းတရား ေတာ္ကို ပိုမိုနားလည္းသေဘာေပါက္ရန္ အတြက္ျဖစ္ပါတယ္။)


{ စိတ္ကို အက်ဥ္း၈၉-ပါး၊ အက်ယ္ ၁၂၁-ပါးဟူ၍ ခြဲထားပါတယ္။ဟိတ္မရိွေသာစိတ္မ်ား ကို အဟိတ္စိတ္မ်ားဟု ေခၚပါတယ္။အဟိတ္စိတ္ ၁၈-ပါးရိွ၏။ ဟိတ္ပါဝင္ေသာ စိတ္မ်ားကို သဟိတ္စိတ္မ်ားဟု ေခၚပါတယ္။ သဟိတ္စိတ္ ၈၉-၁၈= ၇၁-ပါးရိွ၏။ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂-ပါး၊ကာမေသာဘဏစိတ္ ၂၄-ပါး၊ ႐ူပါဝစရစိတ္ ၁၅-ပါး၊အ႐ူပါဝစရစိတ္ ၁၂-ပါး၊ ေလာကုတၱရာစိတ္အက်ဥ္း ၈-ပါး၊ေပါင္း ၇၁-ပါးတို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။


႐ုပ္ကို ၂၈-ပါး ေဟာထားပါတယ္။ မဟာဘူတ (ဝါ)ဘူတ႐ုပ္ ၄-ပါး၊ပသာဒ႐ုပ္ ၅-ပါး၊ ေဂါစရ႐ုပ္ ၄-ပါး(ပထဝီ,ေတေဇာ,ဝါေ ယာတုိ႔မွာ မဟာဘုတ္၌ပါၿပီး)၊ဘာဝ႐ုပ္ ၂-ပါး၊ ဟဒယဝတၳဳ႐ုပ္ ၁-ပါး၊ဇီဝိတ႐ုပ္ ၁-ပါး၊ အာဟာရ႐ုပ္ ၁-ပါး၊ အဲဒီ ၁၈-ပါးေသာရုပ္တို႔ကကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊အာဟာရတည္းဟူေသာ အေၾကာင္းတရား ေလးပါးတုိ႔ ျဖစ္ေစ,ၿပီးေစအပ္ေသာေၾကာင့္ နိပၹႏၷ႐ုပ္ လို႔ေခၚပါတယ္။ ေနာက္ ပရိေစၧဒ႐ုပ္ ၁-ပါး၊ ဝိညတ္႐ုပ္ ၂-ပါး၊ဝိကာရ႐ုပ္ ၅-ပါး၊ လကၡဏ႐ုပ္ ၄-ပါး၊ ဒီ ၁၀-ပါး ေသာ႐ုပ္တို႔ကေတာ့ကံ၊ စိတ္၊ဥတု၊အာဟာရ အေၾကာင္းတရား ေလးပါးတို႔ မျဖစ္ေစအပ္, မၿပီးေစအပ္ေသာေၾ ကာင့္ အနိပၹႏၷ႐ုပ္ မည္ပါတယ္။ေပါင္း ၂ ၈-ပါးရိွပါတယ္။ မဟာဘုတ္ ၄-ပါးက ဘူတ႐ုပ္ျဖစ္ၿပီး၊ၾကြင္းသည့္႐ုပ္ ၂၄-ပါးက မဟာဘုတ္တို႔ကို မီွ၍ျဖစ္ေသာ ဥပါဒါ႐ုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။


႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစေသာကံ ၂၅-ပါးရိွပါတယ္။ ကမၼပထေျမာက္ေသာ အကုသိုလ္ကံ ၁၂-ပါး၊ မဟာကုသိုလ္ကံ ၈-ပါး၊႐ူပါဝစရကံ ၅-ပါး တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။ကံဆိုသည္မွာ ထိုသို႔ စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ေစတနာေစတသိက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အ႐ူပါဝစရကံကေတာ့ ႐ုပ္မျဖစ္ေစလိုေသာ ႐ူပဝိရာဂဘာဝနာ၏ အစြမ္းေၾကာင့္ ႐ုပ္ကို မျဖစ္ေစပါ။


႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစေသာစိတ္ ၇၅-ပါးရိွပါတယ္။ ေဒြပဥၥဝိဉာဏ္ ၁၀ႏွင့္ အ႐ူပဝိပါက္ ေလးခုၾကဥ္ ေသာ ၇၅-ပါးေသာ စိတ္တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ဤစိတ္တို႔က ပဋိသေႏၶစိတ္ေနာင္ပထမဘဝင္ စိတ္၏ဥပါဒ္ခဏမွစ၍မိမိတို႔ ဥပါဒ္ခိုက္ ဥပါဒ္ခိုက္ ၌႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစၾကပါတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ႐ုပ္ကို စိတၱဇ႐ုပ္ဟု ေခၚပါတယ္။အ႐ူပဝိပါက္ ေလးပါးက႐ုပ္ျဖစ္ရာဘံု မဟုတ္ေသာ ေၾကာင့္ ရုပ္ကုိ မျဖစ္ေစႏိုင္ပါ။ေဒြပဥၥဝိညာဏ္ ၁၀တို႔သည္ ဟိတ္, ဈာနင္,မဂၢင္တုိ႔ႏွင့္ မယွဥ္ သျဖင့္ စိတ္အဂၤါ အားနည္းေသာေၾကာင့္႐ုပ္ကို မျဖစ္ေစႏိုင္ပါ။


႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ဥတုဟူသည္ကား သာမညအားျဖင့္ ခပ္သိမ္းေသာ ႐ုပ္ကလာပ္တုိ႔၌ ပါေသာ စတုသမု႒ာနိကေတေဇ ာဓာတ္ ျဖစ္ပါတယ္။အဇၥ်တၱသႏၲာန္ (ခႏၶာကိုယ္အတြင္း)၌ ဥတုဇ႐ုပ္မ်ား ျဖစ္ေပၚသည့္နည္းတူ ဗဟိဒၶသႏၲာန္ (ကိုယ္၏ ျပင္ပသစ္ပင္,ေတာေတာင္, ေရေျမ..စသည္တုိ႔)၌ရိွေသာ ဥတုကလည္းဗဟိဒၶ၌ ဥတုဇ႐ုပ္မ်ားကို ျဖစ္ေစပါတယ္။အသက္ဝိညာဥ္မ႐ိွေသာ ဝတၳဳဟူသမွ်သည္ ဥတုဇ႐ုပ္မ်ားခ်ည္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။


႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ အာဟာရဟူသည္ကားအဇၥ်တၱ, ဗဟိဒၶ ခပ္သိမ္းေသာ ႐ုပ္ကလာပ္တုိ႔၌ ပါရိွသည့္ စတုသမု႒ာနိကၾသဇာဓာတ္ ျဖစ္ပါတယ္။အာဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ႐ုပ္ကို အာဟာရ ဇ႐ုပ္ ဟုေခၚပါတယ္။ ဗဟိဒၶအာဟာရကို မမီွဝဲၾကသည့္ ျဗဟၼာစေသာ သတၱဝါတုိ႔၌ အာဟာရဇ႐ုပ္ ကို မရႏိုင္ပါ။ပစကမီးမရိွေသာ ဗဟိဒၶသႏၲာန္၌လည္း အာဟာရဇ႐ုပ္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။


အ႐ူပဘံု၌ျဖစ္ေသာ စိတ္၊ ပဋိသေႏၶစိတ္၊ ေဒြပဥၥဝိညာဏ္ ၁၀၊ ပရိနိဗၺာနစုတိစိတ္၊ ဤစိတ္တို႔ကိုၾကဥ္၍ၾကြင္းေသာစိတ္ ၇၅-ခုႏွင့္ ၎တို႔၌ ယွဥ္ၾကေသာ ေစတသိက္ ၅၂-ခု တို႔က စိတၱဇ႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ အဝိနိေဗာဂ႐ုပ္ ၈-ပါး၊ လဟုတာဒိ႐ုပ္ ၃-ပါး၊ ဝိညတ္႐ုပ္ ၂-ပါး၊သဒၵရုပ္၊ ပရိေစၧဒ႐ုပ္-ဟူ၍စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ စိတၱဇ႐ုပ္ ၁၅-ပါးရိွပါတယ္။ 'ရဟႏၲာတို႔ရဲ႕ စုတိစိတ္မွတစ္ပါးအားလံုးေသာ သတၱဝါတုိ႔၏ စုတိစိတ္သည္ ႐ုပ္ကိုျဖစ္ေစႏိုင္ သည္'-ဟု အ႒ကထာတြင္ ဖြင့္ဆိုထားတာနဲ႔အညီ စိတၱဇ႐ုပ္မ်ားက စုတိစိတ္၏ဥပါဒ္ခဏ၌ ေနာက္ဆံုးျဖစ္ၾကပါတယ္။အဲဒီေနာက္ဆံုးျဖစ္တဲ့ စိတၱဇ႐ုပ္မ်ားက စုတိစိတ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားတဲ့အခါ ခဏငယ္ ၃-ခ်က္ ႐ုပ္သက္ရခဲ့ၿပီး ေနာက္ထပ္ခဏငယ္ ၄၈-ခ်က္ အသက္ရွည္ၾကပါတယ္။ဒါေၾကာင့္ စိတၱဇ႐ုပ္မ်ားဟာ စုတိစိတ္ႏွင့္ ကမၼဇ႐ုပ္တို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီးေနာက္ ခဏငယ္ ၄၈-ခ်က္မွာ အၿပီးသတ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၾကပါတယ္။


ပဋိသေႏၶစိတ္၏ဥပါဒ္မွစ၍ခဏမစဲ ျမစ္ေရအလ်ဥ္ကဲ့သို႔ ကမၼဇ႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစပါတယ္။အဝိနိေဗာဂ႐ုပ္ ၈-ပါး၊ဣေျႏၵ႐ုပ္ ၈-ပါး၊ဟဒယ႐ုပ္၊ ပရိေစၧဒ႐ုုပ္-ဟူ၍ကံေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္ ၁၈-ပါးရိွပါတယ္။ ကမၼဇ႐ုပ္ေတြက စုေတခါနီးေသာအခါ ကမၼဇ႐ုပ္ဆံုး၍တစ္ဘဝဆံုးေလေသာေ ၾကာင့္ စုတိစိတ္အထက္ ေနာက္ျပန္ေရတြက္လွ်င္ ၁၇-ခ်က္ေျမာက္ စိတ္၏ဌီခဏမွစ၍ကမၼဇ႐ုပ္မ်ားမျဖစ္ၾကေတာ့ပါဘူး။အဲဒီ ၁၇-ခ်က္ေျမာက္စိတ္၏ ဥပါဒ္ခဏ၌ေနာက္ဆံုးျဖစ္ၾကေသာ ကမၼဇ႐ုပ္မ်ားက စုတိစိတ္၏ဘင္ခဏ၌၁၇-ခ်က္ ႐ုပ္သက္ေစ့ရလုိ႔ စုတိစိတ္ႏွင့္ ၿပိဳင္၍ခ်ဳပ္ၾကပါတယ္။


ဒါေၾကာင့္ တစ္ဘဝအတြက္ ကမၼဇ႐ုပ္ႏွင့္ စုတိစိတ္တုိ႔ဟာ ဘင္ခဏ၌ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမွသာလွ်င္ အဘိဓမၼာသေဘာအရ ဘဝဆံုးသည္ဟု ေခၚရပါတယ္။ကမၼဇ႐ုပ္မ်ားတြင္ပါေသာ ဇီဝိတ႐ုပ္က'႐ုပ္သက္' ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ႏွင့္ ေစတသိက္မ်ားမွာလည္း ဇီဝိတိေျႏၵေစတသိက္ဟု ေခၚေသာ 'နာမ္သက္' ရိွပါတယ္။တစ္ဘဝအတြက္ ထို႐ုပ္သက္ႏွင့္ နာမ္သက္တို႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ အၿပီးသတ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းတာကိုပဲ 'အသက္ကုန္သည္'(ဝါ) စုေတသည္ဟု ေခၚစမွတ္ျပဳၾကပါ တယ္။ }


ေဟတုသမၸယုတၱကာနံ-ဟူ၍သာ ေဟာေတာ္မမူဘဲ ေဟတူေဟတုသမၸယုတၱကာနံ-ဟု ေဟာေတာ္မူရျခင္း။


ေဟတူ-ျဖင့္ ဟိတ္ (၆)ပါးကားပစၥည္း။ေဟတုသမၸယုတၱကာနံ -ျဖင့္ ဟိတ္ (၆)ပါးႏွင့္ ယွဥ္ေသာ တရားစသည္တို႔ကားပစၥယုပၸန္။ဤသို႔ ပစၥည္းႏွင့္ ပစၥယုပၸန္ကို ပိုင္းျခားမွတ္သားေစလို၍ေဟတုသမၸယုတၱကာနံ-ဟုမေဟာဘဲ ေဟတူေဟတု သမၸယုတၱကာနံ-ဟု ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ (တနည္း)အဟိတ္စိတၱဳပၸါဒ္တို႔ကိုလည္းသမၸယုတၱပစၥည္း သာမညျဖစ္ရကား -ေဟတုသမၸယုတၱအျဖစ္ကို ယူခဲ့ရာ၏။ ထိုသို႔မယူရ။၎တုိ႔ကို စင္ေစလို၍"ေဟတုသမၼယုတၱကာနံ"-ဟု မေဟာဘဲ "ေဟတု"-ဟု အပိုစြက္၍ "ေဟတူေဟတု သမၸယုတၱကာနံ"-ဟု ေဟာေတာ္မူရပါတယ္။(ေကာက္ -၆၂၄-၅)


စိတ္၊ ေစတသိက္ ႏွစ္ပါးတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါလ်က္ -စိတၱဇ႐ုပ္ ဟုသာဆိုရျခင္း။


ေလာကီတရားတို႔ကိုျပဆိုရာ၌စိတ္သာလ်င္ ပဓာန၊ စိတ္သာလ်င္ အဓိက ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စိတၱဇ႐ုပ္ဟုသာ ဆိုရပါတယ္။ (ေကာက္-၆)


စိတ္က ပဋိသေႏၶကမၼဇ႐ုပ္အားသာ သဟဇာတပစၥည္းတပ္၍ ပဝတၱိကမၼဇ႐ုပ္အားသဟဇာတပစၥည္းမတပ္ရျခင္း။


ကမၼဇ႐ုပ္တုိ႔သည္ ပဋိသေႏၶအခါမွာ စိတ္ႏွင့္စပ္၍သာ ျဖစ္ၾကကုန္၏။ စိတ္ႏွင့္ ကင္း၍ မျဖစ္ၾကကုန္၊ ပဝတၱိအခါမွာမူ စိတ္ႏွင့္ကင္းေသာ္လည္း -(နိေရာဓသမာပတ္ဝင္စားေသာ ပုဂၢိဳလ္၏သႏၲာန္၌)-ျဖစ္ၾကကုန္၏။ထုိ႔ေၾကာင့္ စိတ္က ပဋိသေႏၶကမၼဇ႐ုပ္အားသာ သဟဇာတပစၥည္းတပ္၍ ပဝတၱိကမၼဇ႐ုပ္အားသဟဇာတပစၥည္းမတပ္ပါ။(ေကာက္-၆)


စိတ္သည္ ပဝတၱိအခါ၌သာ စိတၱဇ႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစ၍ ပဋိသေႏၶအခါ၌ စိတၱွဇ႐ုပ္ကို မျဖစ္ေစႏိုင္ျခင္း။


ပဋိသေႏၶအခါ ကံ၏အဟုန္ျဖင့္ ပစ္ခ်အပ္ေသာေၾကာင့္၎၊ မိမိႏွင့္အတူ ဥပါဒ္ေသာ ဟဒယဝတၳဳကို မီွရေသာေၾကာင့္၎၊အားနည္းသည္ျဖစ္၍ စိတၱဇ႐ုပ္ကို မျဖစ္ေစႏိုင္ သာေၾကာင့္ ပဝတၱိအခါ၌သာ စိတၱဇ႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစႏိုင္ပါသည္။ (ေကာက္-၆)


No comments:

Post a Comment

"ဟိတ္”ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ အ႐ွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ အေျချပဳပဌာန္းကိုဖတ္ရင္း နားမလည္ဘူးျဖစ္ေနတယ္ ပာိတ္ ဆိုတာ ဘာကိုေျပာတာလဲ ဘု၇ား ။ ေႏြးေႏြးေအာင္ ( ေနျပည္ေတာ္ ) ဘာသာေရး အေမးအေျဖကို တကယ္တမ္းေတာ့ မေျဖခ်င္ပါဘူး။ ဘာသာေရး အေမးအေျဖဆိုတာက ပညာရွင္ၾကီးမ်ားရဲ့ အရာလို႔ ယုံၾကည္ထားမိလို႔ပါ။ အခုေတာ့ ေျဖရေတာ့မယ္။ ေျပာျပရေတာ့မယ္။ ကိုယ္ေပးလိုက္တဲ့ စာအုပ္ကို ဖတ္ေနတယ္ဆိုေတာ့လည္း ကိုယ့္တာဝန္နဲ႔ မကင္းဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ဘာသာေရး စာေတြဖတ္တယ္ဆိုေတာ့လည္း ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဝမ္းသာရမွာပါ။ အသိတစ္ေယာက္ကို ေျပာျပတယ္လို႔ပဲ သေဘာထားလိုက္ေပါ့ ဟိတ္ဆိုတာကို နားမလည္းဘူးဆိုေတာ့ ''ေဟတု ပစၥေယာ'' ဆိုတဲ့ ဟိတ္ကိုေျပာတာထင္တယ္။ ေဟတု ဆိုတဲ့ ပါဠိကို ျမန္မာတို႔က ဟိတ္ လို႔ ျမန္မာသံနဲ႔ ေခၚလိုက္ၾကတယ္ ကုသလဆိုတဲ့ ပါဠိကို ကုသိုလ္ ေျပာသလိုမ်ိဳးေပါ့ ။ အဓိပၸါယ္က ေဟတု (ဟိတ္) ဆိုတာ ျမန္မာလို အေၾကာင္းတရား လို႔ေျပာတာပါ။ အေၾကာင္းတရားဆိုတာ ဘာကိုျဖစ္ေစတတ္တဲ့ အေၾကာင္းတရားလည္းဆိုေတာ့ သာမာန္အားျဖင့္ ကုသိုလ္ နဲ႔ အကုသိုလ္ သို႔မဟုတ္ ေကာင္းတာ နဲ႔ မေကာင္းတာကို ျဖစ္ေစတတ္ အေၾကာင္းတရားကို ေဟတု ဟိတ္လို႔ေခၚတာပါ။ အဲဒီ ဟိတ္ကလည္း (၆)မ်ိဳးရွိပါတယ္၊ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ နဲ႔ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟ ပါ ေရွ႔သုံးပါးက အကုသိုလ္ မေကာင္းက်ိဳးကို ျဖစ္ေစတတ္ျပီး ေနာက္သုံးပါးကေတာ့ ကုသိုလ္ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္ေစတတ္တဲ့ တရားပါ။ အဲဒါကိုပဲ ဟိတ္(၆)ပါးလို႔ေခၚျပန္ပါတယ္။ ေလာဘကို လိုခ်င္ျခင္း တပ္မက္ျခင္းလို႔ ဆိုရင္ အေလာဘကို မလိုခ်င္ျခင္း မတပ္မက္ျခင္းလို႔ ဆိုရမွာပါ ။ လိုခ်င္ တပ္မက္ျခင္း မရွိတဲ့သူအတြက္ ေပးကမ္းျခင္း စြန္႔လႊတ္ျခင္းဆိုတဲ့ စာဂ တရား သို႔မဟုတ္ ဒါနတရားဟာ အလိုလိုျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္း ရွိသူအတြက္ကေတာ့ သူတစ္ပါး ၾကီးပြါးခ်မ္းသာတာကို မနာလို မရႈစိတ္ ျဖစ္ျခင္း ဣႆာ ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္းမ်ားကို တြန္႔တိုျခင္း ႏွေျမာျခင္း မစၦရိယ ။မစၦရိယဆိုလို႔ တဆက္တည္း ေျပာလိုက္ပါဦးမယ္ ၊ စကားစပ္လို႔ မစၦရိယကလည္း (၅)ပါးရွိတယ္၊ ၁။ အာဝါသ မစၦရိယ ၂။ လာဘ မစၦရိယ ၃။ ကုလ မစၦရိယ ၄။ ဝဏၰ မစၦရိယ ၅။ ဓမၼ မစၦရိယ အာဝါသ မစၦရိယ - မစၦရိယကေတာ့ အေပၚမွာေျပာခဲ့တဲ့ အတိုင္းမွတ္ျပီး အာဝါသ ဆိုတာက ေနရာ ၊ ေနရာထိုင္ခင္းနဲ႔ ပါတ္သက္ျပီး ႏွေျမာတြန္႔တိုတာကို ေျပာတာပါ။ တိုက္ေတြ ျခံေတြကို မဆိုထားနဲ႔ အယုတ္ဆုံး ပြဲၾကည့္လို႔ ကိုယ့္ဖ်ာမွာ သူမ်ား ထိုင္မွာစိုးလို႔ ေျခေထာက္ကို ကားႏိုင္သမွ် ကားျပီးထိုင္တာဟာလည္း မစၦရိယ ပါပဲ အာဝါသ မစၦရိယေပါ့။ အဲ့လို မဟုတ္ဘဲ ေအာ္… သူလည္း ထိုင္ပါေစ ဆိုျပီး ေနရာေလး ေပးလိုက္ရင္ အာဝါသ ဒါန ေနရာထိုင္ခင္း အလွဴျဖစ္သြားမွာေပါ့။ လာဘ မစၦရိယ -လာဘ္ရျခင္း၌ ႏွေျမာတြန္႔တိုျခင္း ၊ သူမ်ားရမည့္ အခြင့္ေရးေကာင္းေတြကို လက္လႊတ္ေအာင္ ဆုံးရႈံးေအာင္ ပ်က္စီးေအာင္ ၾကံစည္ ေျပာဆို လုပ္ေဆာင္တဲ့ သူဟာ လာဘ မစၦရိယ ျဖစ္သူပါ။ ကုလ မစၦရိယ- ကုလ ဆိုတာက အမ်ိဳးပါ ဒါေပးမယ့္ ေဆြးမ်ိဳးေတာ္တဲ့ အမ်ိဳးကိုသာ ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ ရဟန္းေတာ္မ်ားဆို ဒကာ ဒကာမ၊ လူမ်ားဆို ဟိုသူငယ္ခ်င္းကို ဒီသူငယ္ခ်င္းနဲ႔ မိတ္ဆက္မေပးႏိုင္တာ မိတ္ဆက္ေပးလိုက္ရင္ သူက ကိုယ့္ထက္ ဟိုသူငယ္ခ်င္းကို ပိုျပီးခင္မင္ ရင္ႏွီးသြားမွာ စိုးတာမ်ိဳး အယုတ္ဆုံး ကိုယ္ခ်စ္သူက သူငယ္ခ်င္း ေကာင္ေလး ေကာင္မေလးေတြနဲ႕ စကားေျပာတာကို '' ေနာက္ကို သူနဲ႔ စကားမေျပာနဲ႔ ေရာေရာေႏွာေႏွာ မေနနဲ႔ မၾကိဳက္ဘူး" ဆိုတာေတြဟာ မစၦရိယရဲ့ အစြမ္းေလးေတြပါ ကုလ မစၦရိယ ေပါ့ ။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ အဲဒီလို မစၦရိယ ေလးျဖစ္မွ ခ်စ္တယ္ထင္ျပန္ပါတယ္တဲ့။ ဝဏၰ မစၦရိယ- ဝဏၰ ဆိုတာ ရုပ္အဆင္းကို ေျပာတာပါ၊ ကိုယ္လွတာေခ်ာတာကို သူမ်ားၾကည့္ရင္ သေဘာက်ေပမယ့္ ၾကည့္တဲ့လူက ကိုယ့္ေက်ာ္ျပီး ဟိုဘက္က ကိုယ့္ထက္ ေခ်ာတဲ့လွတဲ့သူကို ၾကည့္ေနရင္ စိတ္က ဟိုကအလွေပၚမွာ ႏွေျမာတြန္႔တိုတာမ်ိဳးေပါ့ ဥပမာ ေဒဝဒတ္ေလာင္းဟာ ဘဝတစ္ခုမွာ ရွင္ဘုရင္ျဖစ္ျပီး ဆင္ျဖဴေတာ္ၾကီးစီး တိုင္းခန္းလွည့္လည္ေတာ့ လူေတြက ဆင္ျဖဴေတာ္ၾကီး လွေၾကာင္း ယဉ္ေၾကာင္း ေျပာလို႔ သူလိုရွင္ဘုရင္ကိုေတာ့ မေျပာပဲ ဆင္ကိုေျပာရမလားဆိုျပီး ဆင္ျဖဴေတာ္ကို သတ္လိုက္တဲ့ အျဖစ္ဟာ ဝဏၰ မစၦရိယေပါ့ ။ ဓမၼ မစၦရိယ- ဒီဓမၼ မစၦရိယက ေတာ္ေတာ္ေလး ဆန္းတဲ့ မစၦရိယပါပဲ ၊ ကိုသိထားတဲ့ အသိပညာ ဗဟုသုတေတြကို သူမ်ားကို ေျပာမျပခ်င္တာ သူမ်ားသိသြားမွာ စိုးတာ၊ ဓမၼ မစၦရိယ ျဖစ္တဲ့လူဟာ သာမန္ပုဂၢိဳလ္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး အသိပညာ သိုု႔မဟုတ္ ဗဟုသုတ ရွိတဲ့လူေတြသာ အျဖစ္မ်ားလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေျပာမ်ားၾကတယ္ေလ " သိခ်င္ရင္ ဝယ္ဖတ္" တို႔ " ဆရာသား ခ်န္တယ္ " တို႔ ဆရာသားခ်န္တယ္ ဆိုလို႕ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ လကၡဏာေတာ္ေတြကို သတိရမိတယ္ ျမတ္စြာဘုရား ပါရမီျဖည့္စဉ္တုန္းက သူဆရာျဖစ္တဲ့ ဘဝတိုင္းမွာ တပည့္ေတြကို ပညာသင္ေပးတဲ့ အခါ ဆရာသား မခ်န္ပဲ ပညာကုန္ သင္ေပးတဲ့ ေကာင္းမႈ႕ေၾကာင့္ ဘုရားျဖစ္တဲ့ ဘဝမွာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ့ ေျခေထာက္ေတာ္မ်ားဟာ သာမန္လူေတြလို ေနာက္ေျခသလုံးမွာဘု ထြက္ ေရွ႕ကအရိုးထြက္ မေနပဲ ဧဏီ သားေကာင္လို အသားဆိုင္ဟာေရွ႕ေနာက္ညီမွ်ျပီး ေျပျပက္ေခ်ာေမႊ႕တဲ့ ( ဧဏီဇဃၤတာ) လကၡဏာေတာ္ တစ္ခုအေနနဲ႔ အက်ိဳးေပးတာပါတဲ့ တနည္းအားျဖင့္ ဒါဟာ ဓမၼ မစၦရိယ ကင္းျခင္းရဲ့ အက်ိဳးလို႔ ေျပာရင္လည္း မမွားပါဘူး။ ေဒါသ - စိတ္ဆိုး စိတ္ေကာက္ မုန္းတီးျခင္းဆိုရင္ အေဒါသ ကေတာ့ စိတ္မဆိုး စိတ္မေကာက္ ခ်စ္ခင္ျခင္း ေမတၱာတရားေပါ့ ။လူအမ်ားစုက ေမတၱာရွိတယ္ ေမတၱာထားတယ္လို႔ အေျပာမ်ားၾကေပမယ့္ အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာတာကိုေတာ့ တစ္ခါမွ မၾကားဖူးပါဘူး။ အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာမယ္ဆိုလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေခတ္မွာ မိုက္တယ္ ဆိုတဲ့စကားေတာင္ ေကာင္းတယ္ သေဘာက်တယ္ ႏွစ္သက္တယ္ လက္ခံတယ္ ဆိုတဲ့သေဘာ အဓိပါၸယ္အေနနဲ႔ သုံးေနတယ္ဆိုေတာ့ ေမတၱာကို ညႊန္းဆိုတဲ့ အေဒါသကိုလည္း ေမတၱာထားတယ္ ေမတၱာရွိတယ္ အစား အေဒါသရွိတယ္ အေဒါသထားတယ္လို႔ ေျပာရင္ ရမွာပါ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ အေဒါသဆိုတာ ေမတၱာကိုေျပာတာျဖစ္လို႔ပါ။ ေမာဟ - အမွန္ကို မသိျခင္း ဆိုေတာ့ အေမာဟက အမွန္ကိုသိျခင္း ပညာေပါ့ အဲဒီ ပညာကို တစ္လုးံခ်င္း အဓိပၸါယ္က ပ- အမ်ိဳးမ်ိဳး ၊ ညာ- သိတယ္။ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို သိျခင္း ပညာ ၊ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို အမ်ိိဳးမ်ိိိဳး ဘက္ေပါင္းစုံက သိတာ ပညာပါ ။ တစ္ဖက္သက္ အျမင္ရွိတာမ်ိဳးကို ပညာလို႔ေခၚလို႔မရပါဘူး၊ ေမာဟ ဆိုတဲ့ အမွန္ကို မသိျခင္းျဖစ္လာျပီဆိုရင္ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘလည္း ျဖစ္လာႏိုင္သလို ေဒါသလည္း ျဖစ္လို႔ လြယ္သြားပါျပီ။ ဥပမာေလး တစ္ခုေျပာျပပါ့မယ္ တစ္ခါက လူတစ္ေယာက္ ျမစ္ထဲေျမာျပီး ကၽြန္းေပၚေရာက္သြားတယ္ ကၽြန္းေပၚမွာ လူတစ္ေယာက္ဟာ ဦးေခါင္းေပၚမွာ သင္တုန္းစက္ၾကီးရဲ့ လွီးျဖတ္တဲ့ဒဏ္ကို ဆင္းရဲစြာခံစားေနရပါတယ္။ အဲဒီ သင္တုန္းစက္ၾကီးကို ၾကာပန္းၾကီး ပန္ထားတယ္ ထင္ျပီး မရမက ေတာင္းျပီး သူေခါင္းမွာပန္ပါတယ္ ။ ေခါင္းေပၚေရာက္ေတာ့ သူထင္သလို ၾကာပန္းမဟုတ္ဘဲ သင္တုန္းစက္ၾကီး ျဖစ္ေနျပီး အဲ႔ဒီသင္တုန္းစက္ လွီးျဖတ္တဲ့ဒဏ္ကို သူဟာ ဆင္းရဲစြာ ခံရပါတယ္တဲ့ ။ သင္တုန္းစက္မွန္း မသိလို႔ လိုခ်င္ခဲ့တာပါ တနည္းအားျဖင့္ အမွန္ကို မသိျခင္း ေမာဟေၾကာင့္ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘျဖစ္တာပါ ။ ေနာက္ဥပမာ တစ္ခုေျပာပါဦးမယ္ စာေတာ့ နည္းနည္းရွည္သြားျပီထင္တယ္။ တစ္ရက္မွာ စိတ္က်န္းမာေရး ပါရဂူဆရာဝန္ၾကီး ေဆးရုံထဲမွာ လွည့္လည္ေတာ့ လူနာတစ္ေယာက္က ဆရာဝန္ၾကီးကို မၾကားဝံ႕ မနာသာ စကားမ်ားနဲ႔ ဆဲတယ္။ ဒါကို ဆရာဝန္ၾကီးက စိတ္မဆိုးပဲ ျပဳံးေနတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ? ဆရာဝန္ၾကီးက ဒီလူဟာ စိတၱဇ ေဝဒနာသည္မွန္း သိလို႔ပါ။ေရာဂါသည္ရဲ့ အေျခေနမွန္ကို သိလို႔ပါ။ အကယ္၍ ဆရာဝန္ၾကီးက ဒီလူအေၾကာင္း မသိဘူးဆိုရင္ ဆရာဝန္ၾကီး စိတ္ဆိုးေဒါသ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ အဲသလိုပါပဲ အမွန္ကို မသိျခင္းေမာဟက စိတ္ဆိုျခင္း ေဒါသ ၊ လိုခ်င္ျခင္း ေလာဘ ျဖစ္ႏိုင္သလို ဆရာဝန္ၾကီးလို ေဝဒနာသည္ရဲ့ အေၾကာင္းမွန္ကို သိျခင္း အေမာဟ(ပညာ)က စိတ္မဆိုးျခင္း အေဒါသ(ေမတၱာ)ကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဒါက ေဟတု(ဟိတ္ ၆ပါး)ရဲ့ အက်ဥ္းသိလြယ္ရုံ မွ်သာပါ။ ဒါဆိုရင္ ဟိတ္ ဆိုတာကို သေဘာေပါက္လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္ ။ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟကို အေတာ္ၾကီး ရင္းႏွီးေနေပမယ့္ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟကေတာ့ ပါဠိစာနဲ႔ အထိအေတြ႔အားနည္းတဲ့သူ အတြက္ေတာ့ နည္းနည္းနားရႈပ္တတ္ပါတယ္။ လြယ္လြယ္မွတ္လိုက္ေပါ့ အေလာဘ အေဒါသ အေမာဟေတြမွာ ပါတဲ့ အ -ဆိုတဲ့စကားလုံးေလဟာ no သို႔မဟုတ္ negative ဆိုတာကို ေျပာတာလို႔ စိတ္ထဲကမွတ္ထားလိုက္ရင္ လြယ္ပါတယ္။ က်မ္းကိုး အရွင္ဇနကာဘိဝံသ ၏ အေျချပဳပ႒ာန္း ။ ။ အေျချပဳသျဂႋဳဟ္ လယ္တီဆရာေတာ္ ၏ ပါရမီ ဒီပနီ ငါးရာ့ငါးဆယ္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ မိလိႏၵ ပဉွာ(ကုသလာကုသလသမဝိသမ) ဇာတကအ႒ကထာ(၁) ဒုေမၼဓဇာတက ashinjawtika

from ျဖိဳးမင္းေဇာ္ http://ift.tt/2vPEFCf via IFTTT